Totuus

Henrik Muukkonen 29.1.2016 08:32 päivitetty 3.3.2016 15:38

Mainonta kaipaa sääntelyä

Karoliina Paavilainen

On hyvä, että panimoalan itsesääntely lähenee vainoharhaisuutta, mutta niin sen pitääkin.

Luovuuden kukkapeltokin näyttää kaipaavan hellää mutta armotonta puutarhuria, joka jaksaa nyppiä rikkaruohot ennen kuin ne valtaavat koko pellon.

Näin voisi päätellä panimoalan ennakkotarkastuslautakunnan tuoreista tilastoista, jotka kertovat, että lautakunta tarkasti viime vuonna 60 mainosta ja hylkäsi niistä 3.

Lautakunnan jäsenen, kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Saarion mukaan lautakunta katselee mainokset sillä silmällä, että edes mainoksen taustalla ei saa vilahtaa mitään kiellettyä, koska mitään ei saa vilahtaa.

On hyvä, että panimoalan itsesääntely lähenee vainoharhaisuutta, mutta niin sen pitääkin. Sama tilanne on myös finanssialalla, lääketeollisuudessa ja mediassa.

Lääketeollisuuden oma valvontaelin on Lääkemarkkinoinnin valvontakunta ja tiedotusvälineillä ja kustantajilla Julkisen sanan neuvosto. Pörssiyhtiöiden toimintaa ohjailee Arvopaperimarkkinayhdistys.

Itsevalvontaelimet eivät toimi hyvää hyvyyttään vaan siksi, että jos ne eivät toimi, joku muu toimii. Itsesääntelyn tarkoitus on osoittaa, että ulkopuolisten eli viranomaisten tai lain säätäjien ei tarvitse olla huolissaan.

Virkavallan tai lainsäätäjien huolestuminen johtaa yleensä lisärajoituksiin, ja jo sitä ajatusta kaikki itsesääntelijät kavahtavat.

Panimoliittokin uudisti itsesääntelyohjeensa, koska alkoholilain mainontapykälää muutettiin vuoden 2015 alussa.

Valvojan pelko on itsesääntelyn alku.

Kirjoittaja Henrik Muukkonen on M&M:n uutispäällikkö.
Teksti on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 2/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Innovaatiot

27.03.2017 18:30

Voitto, Helsingin yliopisto ja SEK kehittivät uuden palvelun

Mediatoimisto Voitto ja Helsingin yliopisto ovat kehittäneet yhteistyössä uuden Unibot-palvelun. Kyseessä on Facebook-ympäristössä toimiva automaattinen, vuorovaikutteinen keskusteluohjelma, joka ohjaa nuoria käyttäjiä heitä kiinnostavien koulutusvaihtoehtojen äärelle.

Yrityskaupat

27.03.2017 12:30

Solita ostaa palvelumuotoilutoimisto Palmun

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita ostaa yrityskaupassa palvelumuotoilutoimisto Palmun koko osakekannan. Solita ilmoitti yrityskaupasta maanantaina julkaisemassaan tiedotteessa.