Totuus

Henrik Muukkonen 29.1. 08:32 päivitetty 3.3. 15:38

Mainonta kaipaa sääntelyä

Karoliina Paavilainen

On hyvä, että panimoalan itsesääntely lähenee vainoharhaisuutta, mutta niin sen pitääkin.

Luovuuden kukkapeltokin näyttää kaipaavan hellää mutta armotonta puutarhuria, joka jaksaa nyppiä rikkaruohot ennen kuin ne valtaavat koko pellon.

Näin voisi päätellä panimoalan ennakkotarkastuslautakunnan tuoreista tilastoista, jotka kertovat, että lautakunta tarkasti viime vuonna 60 mainosta ja hylkäsi niistä 3.

Lautakunnan jäsenen, kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Saarion mukaan lautakunta katselee mainokset sillä silmällä, että edes mainoksen taustalla ei saa vilahtaa mitään kiellettyä, koska mitään ei saa vilahtaa.

On hyvä, että panimoalan itsesääntely lähenee vainoharhaisuutta, mutta niin sen pitääkin. Sama tilanne on myös finanssialalla, lääketeollisuudessa ja mediassa.

Lääketeollisuuden oma valvontaelin on Lääkemarkkinoinnin valvontakunta ja tiedotusvälineillä ja kustantajilla Julkisen sanan neuvosto. Pörssiyhtiöiden toimintaa ohjailee Arvopaperimarkkinayhdistys.

Itsevalvontaelimet eivät toimi hyvää hyvyyttään vaan siksi, että jos ne eivät toimi, joku muu toimii. Itsesääntelyn tarkoitus on osoittaa, että ulkopuolisten eli viranomaisten tai lain säätäjien ei tarvitse olla huolissaan.

Virkavallan tai lainsäätäjien huolestuminen johtaa yleensä lisärajoituksiin, ja jo sitä ajatusta kaikki itsesääntelijät kavahtavat.

Panimoliittokin uudisti itsesääntelyohjeensa, koska alkoholilain mainontapykälää muutettiin vuoden 2015 alussa.

Valvojan pelko on itsesääntelyn alku.

Kirjoittaja Henrik Muukkonen on M&M:n uutispäällikkö.
Teksti on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 2/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihtoehtokustantaminen

28.09.2016 15:02

Ilja Janitskin aikoo hakea turvapaikkaa

"Puolustan oikeutta Suomen 'viralliseen' eriävään mielipiteeseeni vaikka hengelläni", sanoo MV-lehden kustantaja.