Totuus

Kati Haapakoski 2.12. 07:46

Sijoittakaa naissankareita mainoksiin

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Nainen on tähti, kun on puhe esimerkiksi raiskauksista, kotiväkivallasta, lähisuhdeväkivallasta ja tyttöjen koulunkäynnin merkityksestä.

Mainoskilpailu Epica kilpailtiin pari viikkoa sitten Amsterdamissa Hollannissa, vain kivenheiton päässä maailman hienoimmista museoista ja gallerioista. 66 maasta tuli kilpailuun kaikkiaan noin 3 800 mainosta. Sekä töiden että maiden määrä takasi mainosten monipuolisuuden.

Joitakin yhtäläisyyksiä mainosten sisällöissä erottui.

  1. Uusperheet. Uusperheet ja eronneet pariskunnat ovat tulleet mainoksiin. Mainoksissa esiintyi lapsia, jotka asuvat kahta kotia, vuoroviikoin äidin ja isän luona.
  2. Uudet teknologiset tuotteet, jopa sellaiset, jotka eivät ole vielä edes markkinoilla. Niistä esimerkkejä: Pistekirjoituksen mistä tahansa printteristä toistava muste. Näkövammaisten elämää helpottava älykello, joka toistaa pistekirjoituksella esimerkiksi kartan rannekelloon.
  3. Naisten vähäisyys yritysten mainoksissa. Miehet olivat mainosten sankareita. Tavallisina toimijoinakin naisia oli mainoksissa vähemmän kuin miehiä. Sen sijaan yhteiskunnallisissa mainoksissa naiset näkyivät näyttävästi. Nainen on tähti, kun on puhe esimerkiksi raiskauksista, kotiväkivallasta, lähisuhdeväkivallasta ja tyttöjen koulunkäynnin merkityksestä.

Mainokset peilaavat maailmaa.

Epicaan päätyneiden mainosten perusteella sukupuoliroolit ovat voimissaan ja naiset ovat usein uhreja.

Oli joukossa toki poikkeuksiakin. Oli esimerkiksi mainos, jossa pikkutyttö ohjasi kauko-ohjauksella oikeata rekkaa. Hän tuhosi sillä lähestulkoon kaikki tielle sattuneet esteet. Vain rekka säilyi ehjänä. Eipä yllätä, että tämä mainos tuli Ruotsista.

Teksti on julkaistu Markkinointi&Mainonta-lehdessä 21/2016.