Kommentti: Bisnesmallina kusetus - Vassisen verkostoissa - Markkinointi&Mainonta


ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Vassisen verkostoissa

Kommentti: Bisnesmallina kusetus

3
En ole hankkinut telemarkkinointikieltoa, koska ihan myyntiteknisestä näkökulmasta on kiinnostavaa seurata myyjien puheita. Näppituntumalta arvioiden kaikki puhelut perustuvat jonkinasteiselle vedätykselle.

Sain pari viikkoa sitten puhelun, jossa ujo ja hento ääni kysyi voisiko hän tehdä oppilastyönä firmallemme kotisivut. Yrityksellä tarpeita kotisivuille ei ollut, joten sanoin “ei kiitos”. Myöhemmin aloin miettiä, että seuraavalle kirjalleni pitäisi itse asiassa tehdä verkkosivut. Aloin sitten etsimään puhelutiedoista soittotietoja, koska tiedän, että harjoittelupaikan saaminen on monesti työn ja tuskan takana.

Tarkastaessani puhelinnumeron selvisi, että soittaja ei ollutkaan mikään harjoittelija vaan yritys. Tutkiessani tarkemmin firman taustoja selvisi verkkokeskusteluista, että kyseinen yritys myy palveluitaan hyvin epämääräisin keinoin (mukamas oppilastöinä) ja toiminta oli muutenkin aika hämärää. Alkoi todenteolla keittämään.

Missään vaiheessa puhelua ei mainittu, että kyseessä on yritys, joka soittaa.

En ole hankkinut telemarkkinointikieltoa, koska ihan myyntiteknisestä näkökulmasta on kiinnostavaa seurata myyjien puheita. Näppituntumalta arvioiden kaikki puhelut perustuvat jonkinasteiselle vedätykselle. Lupsakkaat murretta vääntävät myyntireiskat kertovat kuinka olen voittanut arvonnassa (johon en ole osallistunut) tai saan ilmaiseksi jotain (mikäli maksan jostain muusta). Kuinka houkutteleva tuote oikeasti on, mikäli et voi edes mainita, että olet oikeasti myymässä jotain tuotetta?

Telemarkkinoinnista on hyviäkin esimerkkejä. Esimerkiksi Hesarin myyjäni kanssa asioin mielelläni. Hän soittaa, kun minulla on tarve (tilaus loppumassa), pyrkii palvelemaan (ei siis tuputa vaan yhtä tuotetta) eikä ole ainakaan vielä yrittänyt väittää, että olen voittanut jossain arvonnassa. Toinen oikea-aikainen myyntityö ovat joulunaikaan soitetut lehtien lahjatilausmahdollisuudet (tosin silloinkin myyjä unohtaa aina mainita, että kyseessä on kestotilaus).

Äärikapitalisti minussa (jonka prosenttiosuus vaihtelee biorytmien mukaan) ymmärtää toki, että kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Ymmärrän myös, että telemarkkinointikanava voi usein olla kustannustehokas (tosin niin voi olla spämmikin). Silti en näe kovin kestävänä bisnestä, joka perustuu ihmisten kusettamiselle. Pakkomyydään lehtitilauksia seniileille vanhuksille, jotka eivät osaa sanoa ei. Höynäytetään pienyrittäjiä lupaamalla kaikkea maan ja taivaan väliltä. Loppujen lopuksi saat huonosti toimivat kotisivut joista maksat itsesi kipeäksi ja joiden sopimusta et pysty irtisanomaan.

Ja jos toiminta on täysin rehellistä, miksi ei heti kerrota mistä on kyse?

Kyseisen kaltainen toiminta on eettisyydeltään samalla tasolla laittoman elinkaupan kanssa.

Kirjoittaja on N2:n strategi.

Kaikki Vassisen verkostoissa -blogit löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/vassinen ja syötelukijalla ne löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/rss.xml?section=vassinen.

Kokoelma Vassisen parhaista blogikirjoituksista "Moccalattehipsteri" on myynnissä Talentum Shopissa.

3

3 kommenttia

7.2.2012 8:27
Samaa kusetusta olen itse ihmetellyt jo vuosia. Miten voi perustaa firman toiminnan kusetukseen?

Tästä seuraa vielä se, että rehelliset yrittäjät ja soittajat kärsivät heti. Mädät firmat pilaa koko myyntialan ja soittamalla kontaktointi muuttuu painajaiseksi.
8.2.2012 7:22
"Capitalism is about getting fucked."

Tämä aforismi löytyy leffasta "Scarface". Scripti on Oliver Stonen.
8.2.2012 9:35
Lehtienkustantajat taitaa olla telemarkkinointifirmojen isoimmat asiakkaat. Miksi muuten vanhaa asiakasta ei pidetä muuten hyvänä vaan käytetään kallista+usein asiakasta ärsyttävää markkinointitapaa tilauksen uusimiseen? Ja monesti opetetaan asiakkaat vielä "unohtamaan" läsyn jatkotilaus koska telemyyjä soittaa kuitenkin ja tekee paremman tarjouksen kuin mitä suoralla jatkotilauksella saisi.

B2B-telemarkkinoinnissa hupaisia keissejä vasta onkin, varsinkin liidienluontibisneksessä, jota jotkut mainostoimistotkin ovat käyttäneet.
Kommentoi
Lähettämällä kommentin hyväksyt säännöt.
Kaikki viestit tarkistetaan ennen hyväksymistä