Kolumni

Pauli Waroma 26.9. 10:28

Brändi muodostuu kohtaamisista

Karoliina Paavilainen
Pauli Waroma.

Markkinointi & Mainonta -lehden tuore numero käsitteli jälleen brändien arvostusta. Ennen kuin menee tuloksiin, on hyvä ottaa pieni aikalisä brändin määrittelylle.

Brändin arvostus on teemana hyvä, sillä se on oikeastaan sama asia, kuin mistä puhumme arkikielessä brändinä. Brändiä kun ei ole olemassa ilman siihen kohdistuvaa arvostusta. Nimi on nimi, logo on logo ja mainokset ovat mainoksia. Brändi on entisen, nykyisen ja tulevan asiakkaan kokemus yrityksestä. Se muodostuu nimestä, logosta ja mainoksista, mutta ennen kaikkea se muodostuu kohtaamisista, sekä online että offline. Brändi rakentuu tai murenee jokaisena hetkenä, jona asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa.

Tämä selittää, miksi maailman arvostetuimpien brändien joukkoon kuuluu sellaisia suhteellisen tuoreita yrityksiä kuin Facebook ja Google. Ne ovat onnistuneet luomaan asiak­kailleen uudenlaista arvoa pikemmin kuin laittaneet vanhan nätimpään pakettiin.

Miten siis luoda arvokas brändi? Pohdi tarkkaan ketkä ovat asiakkaitasi – muistaen, että pienin mahdollinen segmentti on yksi. Kun tiedät asiakkaasi, mieti päivä päivältä pääsi puhki, miten voit parantaa heidän kokemustaan tarjoamistasi palveluista. Kuinka voit keksiä kokonaan uusia palveluita vähentääksesi asiakkaasi taakkaa? Kun löydät vastauk­set, jatka palvelujen parantamista ja kerro onnistuneista ratkaisuistasi, arvoistasi ja asenteistasi relevantisti relevanteissa medioissa, eli markkinoi.

Tässä vaiheessa onkin jo selvää, ettei brändinrakennuksessa ole olemassakaan sellaisia asioita kuten b-2-b-markkinointi tai digimarkkinointi. On vain asiakkaan kokemukseen pureutumista ja siitä viestimistä. Ihmiseltä ihmiselle. Brändin arvostusta rakentaen.

Kirjoittaja Pauli Waroma on Pihlajalinnan markkinointi­johtaja ja Sherpan hallituksen puheenjohtaja.

Teksti on julkaistu ensi kerran Markkinointi & Mainonta -lehden brändinumerossa 16/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö