Vierasblogi

Sari-Liia Tonttila 11.10. 10:23

ICCO Global Summit Helsingissä: merkitys tulee viestinnässä loppuunsa ja on luotava uudelleen

Helsingissä 5.-6. lokakuuta järjestetty viestintätoimistojen maailmanlaajuisen kattojärjestö ICCOn huippuseminaari ICCO Global Summit oli kansainvälisempi ja suurempi kuin koskaan aikaisemmin.

Hetken aikaa syksyinen Helsinki oli koko maailman viestintägurujen ja alan huippuammattilaisten keskittymä. Heitä oli paikalla 35 eri maasta kaikkiaan kolmesataa. Finlandia-talo oli tulvillaan viestinnän ja PR:n terävintä kärkeä Aasiasta, Afrikasta, Etelä- ja Pohjois-Amerikasta sekä Euroopasta.  

Saimme imeä itseemme näkemyksiä, tuoreita ideoita ja rakennuspalikoita uudenlaiseen viestintään. Näistä ajatuksista koostimme videoita yhdessä Haaga-Helian opiskelijoiden kanssa. Ne löytyvät ICCO Summit Helsinki -sivuilta. Myös Paul Holmes kirjoitti kone sauhuten ja nämä jutut löytyvät Holmes Reportin sivuilta.

Helsinki vei ICCO Global Summitin uudelle tasolle. Me loimme oman jakamisen ekosysteemin suomalaisen SMARPin avulla. Tuotimme jatkuvasti tietoa puhujista ja heidän teemoistaan yhteisön jaettavaksi.

Melko selvä valinta

Kuulin ICCOn uudelta presidentiltä Elise Mitchelliltä, että vaikka muitakin kaupunkeja oli tarjolla, Suomi oli loppujen lopuksi melko selvä valinta tämän vuoden ICCO Global Summitin pitopaikaksi.

"Minulla oli se käsitys, että suomalaiset ovat yleensä melko hiljaista porukkaa. Sari-Liia oli kuitenkin toista maata. Hän halusi intohimoisesti meidät kaikki Helsinkiin. Kun päätös julkistettiin, hän hyppi ja hihkui ilosta", Mitchell kuvaili minua.

Punastuin. Jälkikäteen ajateltuna tuollainen käytös ei kai ollut minulta mitenkään erityisen tyylikästä. Mutta mitä väliä tyyliseikoilla tässä on, lopputuloshan se ennen kaikkea merkitsee – eikö vain?

Karisma kohtaa asiantuntemuksen

Minulle oli lopulta hienoinen yllätys, että Suomeen saapui niin paljon ammattilaisia ulkomailta. Lokakuisen Helsingin vetovoima oli ennakkoon melkoinen mysteeri.

Suomalaiset luonnollisesti osasivat ottaa tapahtumasta kaiken irti. Eräs yritys toi koko pohjoismaisen viestintätiiminsä paikalle seminaariin. Ehkä seminaarin suosio ei jälkikäteen ajatellen ollutkaan mikään ihme: olihan ohjelma harvinaisen täynnä viestintävaikuttajien tähtikaartia eri puolilta maailmaa. Puhujat ja vieraat olivat sekä alansa kärkeä että vakuuttavia esiintyjiä.

Minullakin oli suosikkini. Halusin kuollakseni nähdä Ketchumin newyorkilaisen, karismaattisen toimitusjohtajan Rob Flahertyn esiintymisen ja kuulla tämän sanoman uudelleen. Edellisestä kerrasta Milanossa oli jo muutama vuosi.

Suuri sukupolvien välinen muutos viestintä- ja PR-työssä on tapahtunut Flahertyn mukaan siinä, kuinka yritykset toimivat ja asemoituvat suhteessa yhteiskunnallisiin aiheisiin. Nykyään brändi on mitä brändi tekee: yritysten täytyy käyttää enemmän aikaa lupaustensa pitämiseen kuin niiden laatimiseen.

Purpose backlash – joku loukkaantuu takuulla

Primen ja United Mindsin innovaatio- ja varatoimitusjohtaja, ruotsalainen David Orlic puhui yleisölle "purpose backlashista".

Hän varoitti, että tulemme näkemään, kuinka merkitys iskee takaisin. Yrityksiä, jotka ratsastavat merkityksellä, aletaan kutsua epäaidoiksi: Doven "Real Beauty" -kampanjoista alkanut merkityksen nousu markkinoinnissa tulee kokemaan loppunsa.

Koska kaikki on politisoitunutta, tulee olemaan vaikeaa tehdä mitään ilman, että joku loukkaantuu. "Jos sinulla ei ole positiota, sinut pakotetaan johonkin positioon", sanoo Orlic.

Tämän vuoksi yritysten on opittava uusia taitoja kuten kriittisyyden hallintaa. Tämä on myös eri asia kuin kriisiviestintä: yritysten on jatkossa opittava entistä paremmin tunnistamaan itseensä kohdistuvan kritiikin ja varsinaisen kriisin ero.

Merkitys ja inhimillistäminen

Pidän ICCO Global Summitia suunnannäyttäjänä. Juuri tällaisissa seminaareissa keskustelemme ja vastaamme alan suuriin kysymyksiin siitä, mitä kohti olemme menossa. Samalla näen, että tapahtumassa rakennamme yhdessä alamme tulevaisuutta ja avaamme sille uutta suuntaa.

Yksi noista suunnista on teknologian humanisointi. Aiheesta seminaarissa piti upean ja kiehtovan puheenvuoron markkinointiviestintätoimisto Text100:n irlantilainen toimitusjohtaja Aedhmar Hynes. Hän on muun muassa PR Weekin listalla viestintäalan viidestäkymmenestä vaikutusvaltaisimmasta henkilöstä.

Teknologia nousee viestinnässä entistä suurempaan rooliin. Sen sijaan, että tarkastelisimme teknologiaa yhtenä ja ihmisiä toisena täysin toisistaan erillisinä asioina, Hynes näki viestijöiden tehtävän olevan tarinankertojina kuroa ihmisten ja teknologian välinen kuilu umpeen. Inhimillistämme teknologian – ja jos onnistumme siinä hyvin, luo se työllemme valtavasti merkitystä muuttuvassa maailmassa.

Sari-Liia Tonttila on viestintätoimisto Ahjo Communicationsin partneri ja vanhempi neuvonantaja sekä ICCO Global Summitin järjestelyistä Suomessa vastanneen MTL-Viestintätoimistojen puheenjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö