Kolumni

Jani Virtanen 18.5. 14:15

Kaiken teoria

Karoliina Paavilainen
Jani Virtanen on Hopper Advisors Oy:n perustaja.

Kun haluamme tietoa, etsimme sitä ensimmäiseksi verkosta.

Mistä digitalisaatiossa on kyse? Mihin kaikki perustuu? 

Tiedon määrään ja sen saatavuuteen. Kun haluamme tietoa, etsimme sitä ensimmäiseksi verkosta.

Mitä tämä tarkoittaa yrityksille?

Yritykset eivät enää löydä asiakkaitaan. Asiakkaat löytävät yrityksen. Jos löytävät.

Pelkästään Suomessa tehdään 27 miljoonaa Google-hakua joka ikinen päivä. On esitetty arvioita, että noin kymmenesosa liittyy jonkin tuotteen tai palvelun hankinnan tarpeeseen.

Eli päivittäin 2,7 miljoonaa suomalaista seisoo yritysten tuulikaapissa etsimässä ovea joka olisi auki. Rahat kourassa. Google-haku on ostoaie.

Siksi yrityksen tärkein ja ensimmäinen tehtävä on päästää halukkaat ostajat sisään. Mikään, siis mikään, ei voi olla tärkeämpää.

Jokaisen yrityksen digitaalisen strategian tulee perustua tähän:

Ymmärtää asiakkaiden todelliset tarpeet, tarjota niihin vastauksia ja ratkaisuita ja olla parhaiten löydettävissä.

Tiedon asiakkaiden tarpeista tulee olla myös markkinoinnin ytimessä. Sen perusteella suunnitellaan viestit, sisällöt ja palvelut, jotka vastaavat tarvetta. Ja ennen kaikkea tekevät yrityksen löydettäviksi. Jos yritystä ei löydy, sitä ei ole. 

Tiedon perusteella saat myös selvitettyä uusien markkinoiden tai tuotealueiden potentiaalin. Jos hakuja ei ole, ei valmista markkinaakaan ole. Jos olet luomassa kokonaan uutta markkinaa, tarina on toinen ja kallis. Niistä voit lukea lisää vaikka Elon Muskin elämänkerrasta.

Kahden vuosikymmenen ja noin 200 digiprojektin perusteella voin kertoa, että suomalaisissa yrityksissä ei tätä digistrategian peruspaalutusta vieläkään ymmärretä tai tehdä riittävän perusteellisesti. Ei vaikka sen tekeminen on suorastaan helppoa.

Tarpeiden selvittämiseen ei tarvita oraakkeleita, tutkimuslaitoksia tai edes some-monitoreita. Suomalaiset kertovat meille 27 miljoonaa kertaa päivässä tarpeistaan. Googlen työkaluilla ja niiden osaamisella pääsee jo pitkälle.

Paras paikka piilottaa ruumis? Hakutulosten toiselle sivulle.

Kirjoittaja Jani Virtanen Hopper Advisors Oy:n perustaja. Kirjoitus on julkaistu M&M-lehdessä 9/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö