Vierasblogi

Heli Ruotsalainen 5.10. 14:16

Käsi pystyyn virheen merkiksi: Oletko sinäkin tehnyt tämän mokan vaikuttajamarkkinoinnissa?

Dentsu Aegis Network Finland
Heli Ruotsalainen

Vaikuttajamarkkinoinnin yhteydessä perusasiat voivat silloin tällöin unohtua. Heli Ruotsalainen pohtii blogikirjoituksessaan, mistä tämä saattaa johtua.

Istuin pari viikkoa sitten vaikuttajamarkkinointiseminaarissa New Yorkin Ad Weekillä ja tunsin piston sydämessäni. Kuuntelin paneelia, jossa omista yhteistyökuvioistaan kertoi neljä vaikuttajaa aina aloittelijasta erittäin kokeneeseen tekijään.

Vatsani sai kääntymään erityisesti lifestyle-sisältöä Instagramiin tuottavan nuoren vegaanikokin toteamus: "Minua kerta toisensa jälkeen hämmästyttää se, miksi brändi ei kysy minulta etukäteen, mikä aktivointi tai sisältö toimisi yleisöäni kanssa parhaiten. He eivät kysy myöskään jälkikäteen, mikä näkemykseni mukaan toimi parhaiten tai miten kampanja meni seuraajien mielestä."

Muut panelistit yhtyivät vegaani-naisen mielipiteeseen innokkaasti ja olin vajota häpeästä penkiltäni Kiinaan saakka. Nostan tässä käden pystyyn virheen merkiksi: kyllä, olen itsekin unohtanut nämä kaksi elintärkeää askelta vaikuttajamarkkinoinnissa joskus. Nouseekos käsiä siellä lukijoissa? Pari varovaista ainakin, okei.

Onhan tämä nyt noloa, sillä kyllähän me markkinoijat tiedämme, että ei näitä asioita näin vaikuttajien kanssa hoideta. Muistijälki kuluttajaan saadaan tiiviillä yhteistyöllä vaikuttajan kanssa, ei vain hänen kauttaan. Emme ole ostamassa nyt tv-mainosta johonkin kanavaan, vaan aidon ihmisen itsensä tuottamaa sisältöä. Sen täyty olla koskettavaa, inhimillistä ja aitoa saadakseen aikaan vaikuttavuutta.

Vaikuttaja ei ole vain mediakanava.

*

Miksi sitten näin käy, että tällaiset perusasiat unohtuu? Pari arvausta.

Omahyväisyys. Olemme usein niin valtavan ihastuneita omiin konsepteihimme, että emme anna tilaa vaikuttajien omille ehdotuksille.

Kiire. Maailman huonoin tekosyy kaikelle mitä emme markkinoinnissa tee.

Väärät metriikat. Markkinoijina usein kiiluvasilmäisesti tuijotamme vain tavoittavuutta. Vaikka ehdottomasti vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteiden tulee olla liiketoiminnan kovista lähtökohdista ponnistavaa, on tämä niin vahvasti ihminen-ihmiselle-businesta, että myös kevyempiä mittareita, kuten oikeaa brändisopivuutta ja sitoutumista tulee kuunnella.

Brändin suojeleminen. Kun brändiä suojellaan, annetaan vaikuttajalle myös hyvin kapea tila, jossa hän saa liikkua eikä silloin paljon mielipiteitä kysellä vaan lyödään brändikirjalla päähän. Toki ymmärrän hyvin tarpeen suojella brändiä. Ja tietenkin vaikuttajamarkkinointi on riskialtista, mutta niin on kenen tahansa "vaikuttavan" ihmisen, esimerkiksi urheilijan tai julkisuuden henkilön, käyttäminen markkinoinnissa.

Millä tämän virheen saa korjattua? Usein yksinkertaisella puhelulla tai tapaamisella kasvokkain. Olemmeko muka oikeasti niin kiireisiä, että tähän ei ole aikaa. Yksikin puhelu voi tehdä kampanjastasi heittämällä moninkertaisen tehokuudeltaan, kun se solahtaa täysin vaikuttajasi persoonaan, sisältöön, tapaan toimia ja puhutella yleisöään.

*

Mutta onpa myös vaikuttajayhteisöllä peilin katsomisen paikkaa yhteistyössä brändien kanssa.

Keskustellessani kyseisessä vaikuttajaseminaarissa erään Pinterestin kanssa töitä tekevän firman kanssa, kuulin tarinan siitä, kuinka somealusta halusi juhlia 10-vuotista taivaltaan jollain merkittävällä tavalla. Koska muotikuvat ja muotivaikuttajat ovat niin iso osa alustan alkuperäistä onnistumista, Pinterest päätti kutsua kymmenen merkittävintä, ja alusta asti alustalle sisältöä tuottanutta Pinterestin muotivaikuttajaa himoittuun Metropolitan-museon muotigaalaan, Met ball -tapahtumaan, vierainaan.

Kun vaikuttajiin otettiin yhteyttä, jokaisen ensimmäinen kysymys oli "mitä minulle illasta maksetaan" eikä kukaan hyväksynyt, että kyse oli tällä kertaa vain puhtaasta lahjasta.

Kieltäytyminen tuli ennen kuin soittaja ehti kertoa pari lisäseikkaa tapahtumasta. Lippu gaalaan oli 24 000 euron arvoinen, illallisseurana olisi ollut maailman suurin muotivaikuttaja, Vogue-lehden vastaava päätoimittaja Anna Wintour. Harmi.

Kirjoittaja Heli Ruotsalainen on Dentsu Aegis Networkin Director of Social & PR.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö