Kolumni

Katiye Vuorela 22.9. 13:28

Lisää rahaa, perkele!

Pekka Karhunen
Katiye Vuorela

Käsi ylös: kuka tuplaisi markkinointibudjetin, jos saisi tuplasti lisää liikevaihtoa?

Viime aikoina on ollut jos jonkinlaista kamppista, jotta suomalaiset firmat investoisivat enemmän markkinointiin. Hyvä niin. On erittäin huono asia, että Suomessa markkinointi nähdään kulueränä eikä investointina tulevaisuuteen.

Tuskin auttaisi, vaikka tuplaisimme kaikki Suomen markkinointibudjetit. Jos myytävä konsepti tai tuote ei osu asiakkaan tarpeeseen, sen voi unohtaa. On oltava hyvä idea, joka ratkaisee ihmisraukan ongelman. Asiakkaita ei voi ostaa väkisin eikä rakkautta saa rahalla.

Ikealta on ollut briljantti idea mukailla kalliita design-brändejä ja tuoda ne kaikkien ihmisten saataville, jotta tavallinenkin ihminen voi sisustaa kodin designilla. Kuka nyt ei haluaisi, että koti on kuin sisustuslehden kannesta!

Ikea on rakentanut brändiä kurinalaisesti. Se ei anna piiruakaan periksi. Yksikään maaorganisaatio ei sooloile. Tylsää joidenkin mielestä, mutta toimii. Asiakas saa sitä, mitä odottaa saavansa. Jokaista lihapullaa myöten.

Miksi siis huutaa rahan perään, kun pitäisi huutaa maailmanluokan ideoiden perään, perkele!

Jos haluaa lisää rahaa, pitää pystyä osoittamaan takaisinmaksukyky. On vakuutettava kollegat investoinnin hyödyllisyydestä. Boston Consultingin mukaan markkinoinnin mittaamiseen erikoistuneiden yritysten määrä on kasvanut vuonna 2011 150 yrityksestä lähes 4000 yritykseen. 

Huudan erityisesti sellaisten ratkaisujen perään, joilla voisin todistaa investoinnin arvon ilman satojentuhansien panostusta yhdistettynä olettamuksiin ja todennäköisyyksiin. Ympärilläni on ollut hiljaista.

Miksi niin suuri todistustaakka? Käsi ylös: kuka tuplaisi markkinointibudjetin, jos saisi tuplasti lisää liikevaihtoa?

Jokainen, joka on vastuussa yrityksen liiketoiminnasta, tietää sen tuovan mukanaan vastuun yrityksen tuottavuudesta, asiakaslupauksista ja henkilöstön työpaikoista.

Ei ole erillistä saareketta, jossa mällätä markkinoinnin pikkukivaa ja tehdä hassunhauskoja mainospätkiä. On vain yksi kokonaisuus, jossa jokainen yrittää käyttää annetut varat mahdollisimman tehokkaasti.

Kun ymmärtää kokonaisuuden, voi puhua samaa kieltä muiden liiketoiminnasta vastaavien kanssa. Markkinointi on liiketoimintaa siinä missä mikä tahansa muu yrityksen toiminta. Siksi Ruotsissa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset ovat staroja ja puhuvat kulmahuoneen kanssa.

Sillä välin Suomessa markkinointi luokitellaan esimerkiksi Talouselämän päättäjänaisten listalla alemmaksi kuin liiketoimintavastuu. Oikeastaan sitä ei luokitella alhaisemmaksi, koska sitä ei ole edes kategoriana olemassa. Ehkä ennakkoluulot ja alhainen arvostus ovat Suomessa syvemmällä kuin uskommekaan.

Kirjoittaja Katiye Vuorela on Elisan viestintäjohtaja ja johtoryhmän jäsen.

Kolumni on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonta -lehden numerossa 10/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö