Kolumni

Pauli Waroma 19.3. 13:24

Markkinointisuunnittelijan etiikka on vitsi

Karoliina Paavilainen
Pauli Waroma on mainostoimisto Sherpan toimitusjohtaja.

Nyt ei puhuta siitä mitä markkinoidaan, vaan miten markkinoidaan.

Kuuntelin juuri Kaarlen Maailman mainostoimistoepisodin Soundcloudista. Siinä Hasanin Milla Kokko ja N2:n Alex Nieminen keskustelivat sujuvasti ristiin Kaarle Hurtigin kanssa siitä, mitä on markkinointitoimiston työ, miten se muuttuu ja mikä on markkinoijan moraali ja etiikka.

Herkullisia tarttumisen aiheita olisi ollut tarjolla useampikin. Kolumneissa kuitenkin kuuluu keskittyä yhteen aiheeseen kerralla, joten teen työtä käskettyä. Näin saatte myös vastauksen, jota ei ohjelmassa kuultu kaiken semantiikan keskeltä. Ja jotta vältytään enemmältä semanttiselta väännöltä, kutsun tässä meitä vaikuttamistyöhön erikoistuneita toimistoja nostalgisessa mielessä mainostoimistoiksi.

Kysymys, johon ei annettu vastausta kuuluu: onko mainostoimiston moraalinen ja eettinen vastuu kasvanut median murroksessa? Kyse ei ole siitä koodistosta, jolla valitaan asiakkaat. Se on eri kysymys. Nyt ei puhuta siitä mitä markkinoidaan, vaan miten markkinoidaan.

Molemmat arvostamani haastateltavat myönsivät markkinointimaailman muuttuneen, mutta sortuivat sen jälkeen puolustamaan vanhaa.

Kokko väisteli sanomalla, että vastuu on aina ollut, ja että toiset kantavat vastuun paremmin kuin toiset. Liberaalimpi Nieminen uskoi asiakasyritysten ja yksityishenkilöiden vastuuseen, ja sosiaalisen median luomaan kontrolliin.

Selvä, mutta nyt kysyttiinkin, onko mainostoimiston vastuu kasvanut. Vastaus on kyllä.

Nykymaailma joskus jopa vaatii asiakasyritystä ottamaan suuremman osan media- ja viestintäkakusta itselleen. Kuten haastattelussa hyvin sanottiin, joidenkin yritysten ja yhteisöjen on muututtava medioiksi. Mikäli tämä näkemys tulee mainostoimistolta, ottaa se suunnittelussaan laajemman vastuun kokonaisuudesta kuin ennen. Silloin vastuu sisällöstä kasvaa.

Nyt, kun vastaus on annettu, päästään siihen mielenkiintoiseen keskusteluun, jollaista olisin toivonut Kaarlen Maailmaltakin. Eli keskusteluun uusien medioiden moraalista, etiikasta, rooleista, roolituksesta, normistosta ja valvonnasta.

Niin pitkällä sosiaalisen median yhteiskuntamme ei vielä ole, että normit olisivat vakiintuneet. Julkisen sanan neuvosto toki valvoo, mutta toimittajien etiikka on jo tarkoin määritelty. Markkinointisuunnittelijan etiikka taas on terminä pikemminkin vitsi. Ehkä olisi aika keskustella normeista ja lopettaa vitsailu.

Mitä kannattaisi tehdä? Jos mainostoimiston on muututtava mediaksi, on mainostoimiston ymmärrettävä, miten media toimii ja miten siellä tulee käyttäytyä. Jos ei viitsi opetella on quick fix palkata suunnittelutiimiin toimittajia, jotka ymmärtävät alakulttuurit ja tietävät mitä tekevät.

Kirjoittaja Pauli Waroma on mainostoimisto Sherpan toimitusjohtaja.