Kolumni

Pauli Waroma 23.1.2016 13:27 päivitetty 3.3.2016 15:38

Mene lounaalle tuntemattomien kanssa

Karoliina Paavilainen
Pauli Waroma.

Vasta viime viikolla keksin sen – uuden tavan käsitellä omaa motivaatiotani.

Minua motivoi raha.

Tietenkin teen työtä rahasta. Haluan lapsilleni ehjät vaatteet, itselle mahdollisuuden syödä juuri sitä ruokaa mitä haluan ja ostaa avopuolisolle kukkia silloin kun haluan.

Joskus pitää tehdä isompiakin hankintoja. Rahalla saa.

Minua motivoivat myös haasteet.

Haluan näyttää muille, että osaan, mutta ennen kaikkea haluan näyttää itselleni, että osaan, että minusta on tähän. Etten ole turhaan opiskellut, lukenut ja uhrannut suurinta osaa ajastani työnteolle vailla saavutuksia.

Mitä visaisempi ongelma, sitä suuremman nautinnon saan sen ratkaisemisesta.

Myös kivat työkaverit motivoivat.

Se on omalta osaltani suurin syy, miksi olin aikoinaan mukana perustamassa yritystä, jossa työskentelen. Halusin vaikuttaa siihen, millaisten ihmisten kanssa vietän suurimman osan valveillaoloajastani.

Edellä mainitut eivät ole mitään uusia asioita eikä uusia keinoja motivoida.

Vasta viime viikolla keksin sen – uuden tavan käsitellä omaa motivaatiotani. Mikä motivoi minua eniten, mikä on konkreettinen tavoite, jonka voin asettaa itselleni ja työlleni?

Ymmärsin, että jos tavoitteeni on olla fiksussa keskustelussa fiksujen ihmisten kanssa, se vie minut pisimmälle ja tuo minulle samaan aikaan sisältöä elämääni, kehitystä ja työmahdollisuuksia.

Tämä taas tarkoittaa, että työkavereitteni pitää olla fiksuja, asiakkaitteni pitää olla fiksuja ja myös minun pitää kehittää osaamistani ja olla fiksu, että pärjään näissä keskusteluissa. Eikö silloin kaikki muu hyvä seuraa perässä?

Olen jo tiedostamattani ottanut käytäntöön tämän tavan ajatella. Olen sopinut lounastapaamisia ennestään tuntemattomien älykkäinä tai osaavina pitämieni henkilöiden kanssa vailla business- tai oikeastaan muutakaan agendaa tapaamiselle.

Muutamat näistä keskusteluista ovat kuin itsestään johtaneet työn tekemiseen yhdessä.

Joskus on käynyt niin, että tapaamani ihmiset ovat esitelleet minut toisille ihmisille, joiden kautta on generoitunut työtä. Jotkut näistä keskusteluista ei välttämättä koskaan johda laskutettavaan työhön. Mutta poikkeuksetta jokainen lounas on tuonut uutta näkökulmaa asioihin ja lisännyt ymmärrystäni. Ennen kaikkea ne ovat kaikki tuoneet sisältöä elämääni.

Suosittelen.

Kirjoittaja Pauli Waroma on mainostoimisto Sherpan toimitusjohtaja.
Kolumni on julkaistu M&M:n printissä numerossa 1/16.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.