Kolumni

M&M 20.2. 14:15 päivitetty 3.3. 15:39

Näin tulet paremmaksi

Karoliina Paavilainen

Uudistuminen on meistä itsestämme kiinni.

Oletko "parasta ennen" -bisneksessä?

Veikkaan, että olet. Me kaikki olemme.

Olipa kyse mistä tahansa tuotteista tai palveluista, on tämän hetken tarjonnallamme ja toimintamallillamme "parasta ennen" -päivänsä. Tämä pätee myös omaan osaamiseemme. Osa siitä on jatkossakin kuranttia, osan on uudistuttava radikaalisti.

Hyvä uutinen on se, että uudistuminen on meistä itsestämme kiinni.

Otetaan esimerkki mediatoimistosta.

Yksi tehtävistämme on ostaa mediatilaa vauhdittamaan asiakkaittemme myyntiä.

Kiitos teknologian, pystymme tekemään kasvavan osan digimedioiden ostamisesta jo nyt automatisoidusti, tavoitteiden ja datan pohjalta.

Mediaostajan työ on tulevaisuudessa optimoijan, analyytikon ja datastrategioiden rakentajan työtä. Samalla mediatoimiston rooli jatkaa laajentumistaan markkinoinnin eri osa-alueille, jolloin tarvitaan uutta osaamista.

Kuinka osaamista sitten kasvatetaan?

Muutoksen ytimessä ovat aina ihmiset sekä halu ja kyky uudistua ja uudistaa. Lisäksi tarvitaan yrityskulttuuri, joka innostaa jatkuvaan uudistumiseen. Sen rakentaminen on yritysjohdon tehtävä.

Muutamia vinkkejä oman kokemukseni pohjalta:

1. Jaa osaamista. Mitä paremmin saat ihmiset jakamaan osaamistaan, sitä nopeammin uudistutte. Meillä Dagmarissa osaamisen jakamiseen on useita foorumeita – Aamusaunat kerran kuussa, Thank God It's Friday -sessiot perjantaisin, asiakasvastaavien digiauktorisointikoulutukset ja verkko-oppimisen mallit, erikoisosaajien osaamisryhmät ja verkostot.

2. Palkitse osaamisen jakamisesta. Dagmarissa äänestämme ja palkitsemme joka vuosi kollegan, joka on omalla osaamisellaan auttanut eniten muita onnistumaan.

3. Hanki strategian mukaisille kasvualueille riittävä määrä osaajia. Rekrytoi tai organisoi osaamista ja uudistumista tukeva yhteistyömalli. Jaa edistysaskelia, innosta pilotteihin. Benchmarkkaa parhaisiin, hyödynnä kansainvälisten kumppaneiden verkostoja.

4. Valitse oikeat esimiehet. Hyvä esimies rakentaa oikeanlaista palautekulttuuria ja auttaa ihmisiä kasvamaan. Anna esimiehille työkaluja onnistumiseen, rakenna vertaistukifoorumi.

5. Pilotoi oppimistapoja. Moni markkinoinnin ammattilainen toivoo syväsukellusta digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksiin ja arkeen. Lähetä osaajia tai tule itse päiviksi tai viikoksi yhteistyökumppanin luo vierihoitoon. Asiakkaistamme Fazer ja Sato ovat jo menestyksekkäästi pilotoineet tätä kanssamme.

6. Innosta ja innostu! Uuden oppimisesta ja uudistumisesta saa olla intohimoisen innostunut. ’Parasta ennen’-leiman sijaan on hauskempi laittaa bisnekseen tarroja ’taas uutta osaamista’, ’onnellisia tiimejä’ ja ’tästä asiakkaat kiittävät’.

Kirjoittaja Tuula Kallio on mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtaja.
Kirjoitus on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 3/2016.

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.