Kolumni

Katiye Vuorela 30.9. 11:11

Pelastetaan maailma

Pekka Karhunen
Katiye Vuorela

Saako yritys olla jotain mieltä?

Trendejä tulee ja menee. Juuri nyt yritysmaailmassa merkityksellisyys ja yrityksen arvojen korostaminen ovat muodissa. Tai ovathan ne aina olleet, mutta yritysten vuoropuhelua asiakkaiden kanssa arvostetaan entistä enemmän ja yrityksiltä odotetaan yhteiskunnallisia tekoja. Kaikki taputtavat käsiään niin kauan, kun puhutaan neutraaleista asioista kuten vähäosaisten auttamisesta, nuorison syrjäytymisen estämisestä tai ympäristönsuojelusta. Niistä aiheista, joista jokainen kokee privaatisti hiukan huonoa omaatuntoa.

Asiat mutkistuvat, kun siirrytään rankempiin aiheisiin, kuten ihmisten väliseen tasa-arvoon tai esimerkiksi maahanmuuttoon. Paskamyrsky alkaa olla valmis. Kantaa ottavat aiheet jakavat mielipiteitä, ja kun asiakkaana on miljoonia ihmisiä, voi olla varma, että jokaisella on mielipide. Sen annetaan myös kuulua.

Nostan hattua Finlaysonille, joka rohkeasti puuttui yhteiskunnalliseen epäkohtaan. Naisten palkkaepätasa-arvon keskiöön nostavan kampanjan johdosta tarvitaan tasa-arvovaltuutettu pohtimaan, voiko tasa-arvoa jo pitkään loukanneeseen palkkaeroon puuttua. Kummallista. Ja kun olemme edustamassani yrityksessä osoittaneet tukeamme Pride-kulkueelle, sosiaalisen median kanavat täyttyvät sekä rakkaudentunnustuksista että vihanpurkauksista.

Viha kanavoituu hyvin yksinkertaisella ja toistuvalla keinolla: henkilö uhkaa päättää asiakassuhteensa meihin. Ja se pelottaa yrityksissä, joissa yhtenä tärkeänä tavoitteena kuitenkin on kasvattaa liikevaihtoa ja osakkeenomistajan arvoa. Kuinka vahva ase ihmisillä onkaan, kun he voivat uhkailla jättävänsä toisen, vaikka toinen on uskonut tekevänsä hyvää. Riippuu siitä, kenen vinkkelistä sitä katsoo. Voi sitä esittää myös vaatimuksia oman vakaumuksensa puolesta, kuten tässä esimerkissä toivottiin vastapainoksi osallistumista esimerkiksi Jeesus-marssille.

Suuret vaatimukset vetävät hiljaiseksi ja pistävät miettimään, kuka seuraavaksi suuttuu. Kun lisäksi vielä on keksitty tutkia, mikä on Suomen vihatuin yritys, se vie pohjaa viimeisestäkin rohkeudesta. Mitä se kertoo suomalaisesta luonteenlaadusta? Puskista on helppo huudella, ja aina on parempi mennä negatiivisen kautta. Löytyy ainakin sielunkumppaneita.

Saako yritys siis olla jotain mieltä?

Yrityksessä on töissä ihmisiä, joille asioilla on merkityksensä ja jotka uskovat tiettyihin arvoihin. Tärkeintä on kunnioittaa toinen toisiamme, mutta alistua ei kenenkään tarvitse. Ei siis ole mitään eroa, ja samat lainalaisuudet pätevät. Jos haluaa miellyttää kaikkia, pitää olla hiljaa. Jos on valmis puolustamaan mielipiteitään, haarniska kannattaa hankkia.

Siitäkin huolimatta haluan pelastaa maailman.

Kirjoittaja Katiye Vuorela on Elisan viestintäjohtaja ja johtoryhmän jäsen.

Kolumni on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonta -lehden numerossa 15/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö