Kolumni

Minna Martikainen 6.2. 12:55 päivitetty 3.3. 15:38

Saat rakastaa numeroitasi

Karoliina Paavilainen

Kokemukseni mukaan kaikkien kuluttajamarkkinoinnin ammattilaisten salainen pahe on Excelin rakastaminen.

Keskustelu markkinoinnin aliarvostuksesta voidaan viimein lopettaa.

Miksi? Koska tiukkoina taloudellisina aikoina markkinoinnin ammattilaiset kukoistavat. Ei ole parempaa hetkeä nostaa osaamista esiin kuin tämä.

Nyt, kun matalapaine on jatkunut kauan, taidot ja osaaminen ovat paitsi nousseet esiin, myös hioutuneet huippuunsa. Joten viimeisetkin paikat, jotka vielä ovat jääneet valloittamatta kulmahuoneissa ja hallituksissa, napataan nyt.

Liikevaihdon kannattava kasvu on kaikkien prioriteetti. Kasvu on ollut tiukassa viime vuosina, ja niinpä monissa yrityksissä on leikattu markkinointibudjetteja nopeasti, paljon nopeammin kuin myynti on edes laskenut. Tätä ei voi tehdä ikuisesti. Oikeastaan leikkauksia ei olisi edes koskaan pitänyt aloittaa eikä varsinkaan säästää kuluttajamarkkinoinnista.

Markkinoijan työkuvaan kuuluu kertoa, mistä ja miten kannattavaa kasvua löydetään, mihin keskitytään, mistä uudet kuluttajat tulevat, missä kohtaa markkinassa on rakoa ja mitkä ovat kannattavimmat segmentit.

Kuluttajien ja tuotteiden asiantuntijat löytävät myös kokonaan uusia markkina-alueita. On mahdollista, että suunta täytyy ottaa täysin uudelleen. Ketkä voisivat ottaa tästä paremmin vastuun kuin markkinoinnin ammattilaiset?

Nämä ajat ovat myös kuorineet ammattitaidosta esiin kovaa ydintä; on ollut pakko tehdä tehokasta markkinointia myös hieman pienemmällä budjetilla.

Mikään ei ruoki luovuutta kuluttajamarkkinoinnissa yhtä paljon kuin niukkuus. Luovuus lisää innovointia, joka on aina terveen kasvun takana.

Kokemukseni mukaan kaikkien kuluttajamarkkinoinnin ammattilaisten salainen pahe on Excelin rakastaminen.

Luvut kertovat tarinoita, ne eivät koskaan valehtele, ja ne tiivistävat kaiken tehdyn. Niiden kanssa pääsee myös kulmahuoneisiin, joissa faktat toiminnan tuomista marginaalien kasvuista, markkinoinnin vaikutuksesta tulokseen tai asiakastyytyväisyyden vaikutuksesta keskiostokseen kelpaavat mainiosti.

Olen itse kasvanut yrityksessä, jossa tavoitteena on joka vuosi kasvattaa markkinoinnin panostuksia ja sitä kautta myyntiä.

On vuosia, jolloin emme ole onnistuneet, mutta tähtäämme siihen joka vuosi.

Olen nähnyt vanhan kliseen toimivan useamman kerran eli jos olet kuluttajan kanssa matalasuhdanteen aikana, olet hänen kanssaan moninkertaisesti nousun aikana.

Ja olen myös nähnyt, että hienoa työtä tehdään pienillä budjeteilla.

Olen jopa kokenut, että monta parasta kampanjaa on tehty silloin, kun brändi oli vielä pieni ja vasta kasvun alussa ja jokainen investoitu euro laskettiin tarkkaan.

Olen työssäni saanut ihailla markkinoinnin ammattilaisia, jotka osaavat lukunsa etuperin ja takaperin ja vastaavat kysymyksiin kuluttajafaktoilla ja numeroilla.

He ovat kaikki paikkansa yrityksen huippupaikoilla ansainneet, sillä heidän työnsä tuloksena saamme nauttia kannattavasta kasvusta.

Kirjoittaja Minna Martikainen on L'Oréalin apteekkiliiketoiminnan Pohjoismaiden liiketoiminnan kehitysjohtaja ja opettelee kööpenhaminalaiseksi pyöräilijäksi.
Kirjoitus on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 2/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihtoehtokustantaminen

28.09.2016 15:02

Ilja Janitskin aikoo hakea turvapaikkaa

"Puolustan oikeutta Suomen 'viralliseen' eriävään mielipiteeseeni vaikka hengelläni", sanoo MV-lehden kustantaja.