kolumni

Tarja Virmala 4.2. 07:00

Siksi kannattaa

Juho Kuva
MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Markkinointi kannattaa aina. Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallituksissa on 700 jäsentä. Vain kuudella heistä on markkinointitausta.

On noin vuosi siitä, kun Anne Korkiakoski oli Talouselämän ja M&M:n kannessa. Lehtien pääjutussa avattiin Siksi Markkinointia -hankkeen ruumiinavauksen tulokset: Suomessa markkinoinnin panostukset ovat pienet, markkinointi nähdään investoinnin sijaan kuluna, kutistamme kuluriviä emmekä kasvata yläriviä.

Markkinoinnin patologeina toimi kolme opiskelijaa. Anne johti kuolemansyyn tutkinnan kaivannaisia puoli vuotta, ja suomalaisen markkinoinnin tilannekuva oli viime vuoden alussa valmis. Nykytilanteen tunnustaminen on kaiken kehityksen lähtökohta.

Julkisuus, vakuuttava puhuja ja armottomat faktat toimivat tehokkaasti. Vuoden aikana markkinoinnista on puhuttu tämän hankkeen piirissä yli 70 tapahtumassa, ja kuulijoita on ollut yli 7000. Mediajuttujakin on kertynyt yli 30. Annea on kutsuttu kuultavaksi myös poliittisen päätösprosessin eri vaiheisiin, mikä on uutta ja erinomaista.

Kysyimme MTL:n jäseniltä, miten Siksi Markkinointia -hanke on vaikuttanut. Yli puolet vastaajista oli sitä meiltä, että se on muuttanut keskustelua markkinoinnista asiakkaan kanssa.

Yli 60 prosenttia totesi, että hanke on kasvattanut markkinoinnin ja viestinnän markkinaa. Kahdeksan kymmenestä vastaajasta sanoi, että projekti on vaikuttanut myönteisesti markkinoinnin ja viestinnän merkityksen ymmärrykseen.

Kolmanneksen mielestä Siksi Markkinointia on vaikuttanut myönteisesti jopa oman toimiston bisneksen kasvamiseen. 

Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallituksissa on 700 jäsentä. Vain kuudella heistä on markkinointitausta.

Erään pienen teknologiayrityksen hallituksessa käsittelimme markkinointia ja totesimme, että olisi aika tehdä yrityksen ensimmäinen markkinointisuunnitelma.

Ryhdyimme miettimään, kuinka suunnitelma rakennettaisiin. Katsoimme diplomi-insinööritoimitusjohtajan kanssa strategisen markkinoinnin vuokaaviota ja totesimme, että työkalu oli siinä.

Toimitusjohtaja istui porukkansa kanssa alas. Istunnon lopputulema oli se, ettei meidän kannata tehdä markkinointisuunnitelmaa: ”Meidän kannattaa markkinoinnillistaa meidän strategia.”

Wau!

Strategisen markkinoinnin merkitys valkeni teknologiayrityksen johdolle loppujen lopuksi hyvin helposti. Markkinointi oli ymmärretty yrityksessä siihen saakka markkinointiviestintänä, ja tämä näkemys taitaa olla aika tyypillinen.

Markkinoinnin markkinointi jatkuu edelleen, jotta Suomi saadaan kasvuun. Meillä on sekä Top Down että Bottom Up -urakka.

Aikaikkuna on nyt sille, että markkinoinnin ammattilaiset markkinoivat itsensä hallituksiin markkinoinnillistamaan. Jos pörssiyhtiöiden hallituksissa olisi markkinointitaustaisia jäseniä kuuden sijasta 60, monen yrityksen strategia markkinoinnillistettaisiin.

Tanja Virmala on MTL:n toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.