Vierasblogi

Kati Sulin 26.1.2014 14:33 päivitetty 4.2.2016 10:38

Terveiset täältä bränditoimituksesta!

Tämän päivän trendisanastoon lukeutuu #sisältömarkkinointi. Se on käsitteenä hyvin samankaltainen kuin brändijournalismi.

Erityisesti toimittajataustaisissa kollegoissa saattoi huomata hienoisen närkästyksen, kun termi brändijournalismi yleistyi jokunen vuosi sitten. Onhan sanayhdistelmässä tiettyä ristiriitaa.

Brändejä on rakennettu kautta vuosikymmenten nimenomaan kasvattamaan tuotteen tai palvelun kaupallista arvoa.

Sanaan journalismi taas on aina liitetty merkityksiä puolueettomuus, asioiden objektiivinen käsittely, ison kuvan piirtäminen ympäröivistä ilmiöistä, lahjomaton ja ammattimainen ote kertoa maailmanmenosta ilman kaupallista agendaa.

Tämän päivän trendisanastoon lukeutuu #sisältömarkkinointi. Se on käsitteenä hyvin samankaltainen kuin edellä mainittu brändijournalismi.

Käytännössä molemmilla otsikoilla tarkoitetaan ajankohtaista ja houkuttelevaa sisältöä, jota kaupallinen brändi tuottaa vaikuttaakseen lukijan ostokäyttäytymiseen.

Sanottakoon siis suoraan, että Fazerin ”Näe leipä uusin silmin” -videosarja Youtubessa tehtiin toki antamaan kuluttajille inspiraatiota arjen keskelle, mutta myös kasvattamaan kansalaisten leivänostohalukkuutta. Real-paloista muuten tulee tosi hyviä kylmäsavuporococtail-paloja Masterchef-voittajan vinkeillä. 

Sisältömarkkinointi on tullut jäädäkseen osittain toimintaympäristön digitalisoitumisen ja erityisesti kuluttajien mediakäyttäytymisen muutoksen vuoksi.

Suomalaiset ovat aktiivisia netin käyttäjiä ja brändillä on jatkuvasti käytössään kustannustehokkaat foorumit tarinoiden kertomiseen ja vuorovaikutukseen.

Sosiaaliset verkostot erilaisissa online-palveluissa (kyllä, yritän välttää sanaa Facebook) saavat jopa innokkaimmat kuluttajat vaatimaan vastauksia ja uutta sisältöä brändeiltä, jotka entisessä maailmassa saattoivat tehdä vuosisuunnitelmansa edellisen vuoden elokuussa budjetoinnin yhteydessä.

Meille on siis tullut tämä ”tässä ja nyt maailma”, jossa täytyy elää ja hengittää ympäröivän mediaympäristön kanssa. Tarve tuottaa uutta ja kiinnostavaa sisältöä, joka resonoi yleisön tarpeiden ja yhteiskunnan tapahtumien kanssa.

Tämähän kuulostaa ihan opiskeluvuosien journalistiikan luennolta, jossa perehdyttiin toimituksen toiminnan saloihin. On syntynyt tarve perustaa bränditoimitus.

Meillä Fazerilla bränditoimitus on juuri aloittanut toimintansa. Olisi varmasti pitänyt perustaa jo pari vuotta sitten, mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Sitä paitsi olemme varmasti tiedostamatta jo toimineet jonkin aikaa vastaavassa työskentelymallissa.

Joskus tekee hyvää brändätä organisaation sisäisiä toimintamalleja, joilla nostetaan prosessin tärkeyttä. Tänä vuonna  meidän pitää saada kumppanit eli mainos-, viestintä- ja mediatoimistot mukaan sisältömarkkinoinnin tekemiseen, ihan sillä tavalla luontevasti.

Ja se oikea journalismi kuuluu edelleen toimittajille, me markkinoijat ja viestijät vain lainaamme kollegoilta parhaita käytäntöjä.

Kirjoittaja Kati Sulin on Fazerin online-, pr- ja dialogijohtaja.