KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Maria Uunila 20.6. 08:00

Brändi todentaa arvomaailmansa kannanottojen kautta

Kuluttajat haluavat brändeiltä tänä päivänä kannanottoja. Brändin omistajana yrityksen pitää tietää, minkä takana se seisoo ja tämä pitää uskaltaa myös näyttää. Brändin ja yrityksen arvot ovat entistä enemmän sidoksissa ympäröivään maailmaan. 

Lanseerasimme toukokuussa Kalevala Korun Kesyttämätöntä kauneutta -filmin ja kampanjan, jolla halusimme kannustaa naisia olemaan ylpeitä omasta itsestään ja kauneudestaan, sekä olemaan välittämättä ulkoapäin tulevista ulkonäkö- ja käyttäytymispaineista. Kampanjalla halusimme rohkaista jokaista olemaan tyytyväinen omaan itseensä, sillä jokainen meistä on arvokas juuri omanlaisenaan.

Kampanja sai aikaan positiivisen palautteen ryöpyn. Meitä on kiitetty erityisesti rohkeudesta. Mietin, mikä kampanjassa oli niin rohkeaa? Tuskin se, että kannustamme jokaista tuntemaan itsensä kauniiksi – sitä on tehnyt moni brändi jo pitkään. Rohkeana on pidetty sitä, että perinteinen suomalainen brändi käyttää mainonnassaan kuvastoa, jota ei ole Suomessa vieläkään totuttu näkemään: sateenkaariperheitä ja samaa sukupuolta olevia pareja, vammaisia, trans-ihmisiä, eri näköisiä ja muotoisia ihmisiä. Tämän kuvaston kautta on nähty meidän ottaneen kantaa monimuotoisuuden puolesta.

Aika, jossa elämme, vaatii brändeiltä ja yrityksiltä kannanottoja. Enää ei riitä, että brändin arvot on yrityksessä dokumentoitu ja ripustettu tauluksi seinälle. Tänä päivänä kuluttajat mittaavat jatkuvasti yritysten arvomaailmaa suhteessa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ympäröivän maailman tapahtumiin. Yrityksiltä odotetaan arvojen todentamista päivittäisten tekojen ja kannanottojen kautta. Miten me yrityksenä suhtaudumme ilmastosopimuksen tilaan? Mikä on kantamme nykypäivän rasismiin? Olemmeko neutraalin avioliiton puolella vai sitä vastaan? Yritys, joka ei näytä arvojaan kantaa ottamalla, ei ole puolueeton tai neutraali. Sellaisella yrityksellä ei kuluttajan mielestä ole arvoja. Ja sellaiseen brändiin on vaikeampi kiintyä. 

Itse teen töitä yrityksessä, jolla on aina ollut vahvat arvot. Sellaiset, joiden takana itse pystyn seisomaan. Jatkossa haluamme puhua kuuluvammin niiden asioiden puolesta, joihin uskomme. Haluamme ottaa voimakkaammin kantaa. Toivon tämän kannustavan myös muita suomalaisia yrityksiä ottamaan kantaa ja näyttämään arvonsa, sillä jos 80-vuotias perinteinen korutalo uskaltaa sen tehdä – uskaltavat myös muut.

Maria Uunila on toiminut viime syksystä lähtien Kalevala Korun Design management -johtajana, vastaten brändikehityksestä, markkinoinnista ja mallistotyöstä. Viraali-ilmiöksi muodostunut Kesyttämätöntä kauneutta -kampanja näkyy kesällä myös aikakausmedioissa.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Tietoa aikakausmediamainonnasta: www.aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Lisää kumppanisisältöä