KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Outi Sonkamuotka 15.12.2016 08:00 päivitetty 1.3. 15:31

Digin ja printin vastakkainasettelu on so last season

Väite siitä, että printillä ei ole digitalisoituvassa maailmassa enää roolia, nostaa allekirjoittaneen sykettä ainakin kahdesta syystä: 1) printti on edelleen valtaosalle mieluisin luettujen sisältöjen kulutustapa, ja 2) digin ja printin vastakkainasettelu nyt vaan on kovin väsynyttä ja vanhanaikaista.

Aikakausmedioissa ei ole vuosiin tarjottu printtiä ainoana vaihtoehtona, puhuttiinpa sitten journalistisista sisällöistä tai kaupallisista ratkaisuista. Toimittajat ovat nykyään multitaskaajia, jotka hallitsevat perinteisen journalismin lisäksi monimuotoisen verkko- ja somesisällön tuottamisen. Samalla aikakausmedioiden palveluvalikoima on kasvanut journalismia laajemmaksi; yleisöä palvellaan sitä kiinnostavalla tavalla, olipa sitten kyse asiantuntijapalvelusta, blogiportaalista tai vaikka mediaan integroidusta verkkokaupasta. Mediabrändien laajeneminen näkyy konkreettisesti paitsi digimainonnan kasvuna, myös somessa, jossa aikakausmediat saavat joka kuukausi keskimäärin 66 000 uutta seuraajaa.

Mainonnan osalta monikanavaisuus on kuluneena vuonna tarkoittanut ennen kaikkea hienoja natiivimainonnan caseja, joihin on yhdistetty perinteistä printti- ja verkkomainontaa (kasvavana trendinä advertoriaalit). Erityisesti olen ilahtunut siitä, että mainostajat ovat syventäneet yhteistyötä kustantajien kanssa ja näin hyödyntäneet taloista löytyvää valtavaa kohderyhmän tuntemusta. Kurkatkaapa vaikka huviksenne Sanoman ja Lähitapiolan Rakkaudesta vauvaan -casea, Allerin ja Nesteen hienoa Fashion Forward -vaatesuunnittelukilpailua, A-lehtien ja Triumphin runsaasti ansaittua mediatilaa kerännyttä natiivimainonta-casea tai Otavamedian ja Unileverin #suvunparasresepti-kamppista, joka oli yhdistelmä tapahtumaa, kilpailua, blogiyhteistyötä ja mainontaa.

Olemmeko jo päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että aikakausmediat ovat tosiasiallisesti monikanavaisia, ja että alasta puhuminen pelkkänä printtinä on harhaanjohtavaa? Hyvä.

Samaan hengenvetoon voimme todeta, että printin teho mainosmediana ei ole hävinnyt mihinkään – siitäkään huolimatta, että osalla lehdistä levikit ovat supistuneet. Päinvastoin! Mainokset printissä huomataan entistä paremmin, lehtien lukuaika on pidentynyt ja aikakauslehtien lukijoista entistä suurempi osa on hyvin toimeentulevia = kulutuskykyisiä. Kun tähän yhdistetään tieto, että aikakauslehtiin sijoitetut mainoseurot kasvattavat myyntiä medioista eniten (esim. Nielsen Catalina Solutions, 1400 tutkittua kampanjaa 11 vuoden ajalta), on vaikea perustella, miksi printillä ei olisi tulevaisuutta mainostajan paletissa.

On myöskin hyvä tiedostaa ihmisten tarve järjestää itselleen tietoisesti offline-aikaa. Aikakauslehdillä on aina ollut funktio oman ajan tarjoajana ja arjen luksuksena, eikä tämä ole oleellisesti muuttunut, vaikka rinnalle on tullut myös muita samaan tarpeeseen vastaavia kanavia. Mainostajan näkökulmasta onkin kyse nimenomaan eri kanavien rooleista sekä siitä, millaisissa hetkissä ja miten kuluttajaa puhutellaan.

Palataan vielä siihen hassuun printin ja digin vastakkainasetteluun. Jos minä olisin tämän maailman, tai edes Suomen mainosmaailman diktaattori, määräisin joko-tai-keskustelun laittomaksi. Ihan vain hermoja säästääkseni toki, mutta myös siksi, että voisimme kaikki yhdessä suunnata huomiomme johonkin rakentavaan.

Tänä päivänä tunnutaan keskittyvän keskustelemaan pääasiassa kanavista ja teknologioista, mutta hyötyisimmekö kuitenkin enemmän siitä, että pyrkisimme tekemään parasta mahdollista laatua kanavasta riippumatta JA kyseisen kanavan uniikkeja ominaisuuksia hyödyntäen? Varsinkin jälkimmäisessä on monella vielä petraamista, mutta onneksi valtavan hienoja onnistujiakin löytyy.

 

Outi Sonkamuotka on Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö, joka innostuu raskaasta metallimusiikista ja hyvin toteutetusta sisällöstä kanavasta riippumatta.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Tutkimustietoa hyvän aikakauslehtimainonnan suunnittelun avuksi löydät täältä.

Lisää kumppanisisältöä