KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Mikko Ampuja 7.9. 08:00

Habit loopilla lähemmäksi lukijaa - asiaa tunteista, rutiineista ja mediasta

Ärsyttävä sisältö koukuttaa, mutta onneksi kaiken ei tarvitse ärsyttää erottuakseen. Ymmärtämällä mediarutiineja mainostaja pääsee lähemmäksi lukijaa ja tärkeämmäksi osaksi lukukokemusta.

LinkedIn päivitti algoritminsa varsin radikaalisti jokin kuukausi sitten. Tuttu ja turvallinen kontaktilista ja sen tuottama sisältö muuttui lähemmäksi Facebookin feediä. Kiinteistövälittäjät, miljoonien tavoittelut ja mietelauseet syrjäyttivät hyvin pohditun ja analyyttisen sisällön. Hitaasta ja laadukkaasta tuli hetkessä poukkoilevaa ja hälisevää huomion hakemista. Tämä tuskin on sattumaa vaan tarkkaan harkittu muutos kohti koukuttavampaa digitaalista sisältöä. Esimerkiksi Nir Eyal on kirjoittanut Hooked-kirjassaan siitä, miten vaihteleva laatu ja yllätyksellisyys koukuttavat. Ainakin oma aikani LinkedInin parissa on lisääntynyt. Samalla tunnetilani kyseisen median parissa ovat liikkuneet lähemmäksi turhautumista ja ärsyyntymistä.

Aikakausmedia teki 15/30:n kanssa tutkimusprojektin, jossa selvitimme suomalaisten tunteita ja rutiineja medioihin liittyen. Käytimme viitekehyksenä habit loop -mallia, jossa heräte (postilaatikkoon kolahtava lehti) johtaa toimintaan (lukuhetki keittiössä kahvikupin äärellä) ja toiminta koettuun palkkioon (rentoutunut fiilis). Kartoitimme haastatteluilla, itsereflektiolla ja kvantilomakkeella erilaisia tilanteita, paikkoja ja konteksteja. Selvitimme myös, mihin toimintoihin (ostotapahtumat, tiedon jakaminen tai tallentaminen) lukuhetki toimii herätteenä.

Ei liene yllätys, että painetun aikakausmedian habit loop on varsin erilainen kuin mobiilin ja sosiaalisen median. Odotukset ovat korkeammalla, toiminta on suunnitelmallisempaa ja aikaa varataan enemmän. Printin lukemiseen liitetyt tunnetilat ovat poikkeuksellisen positiivisia oikeastaan mihin tahansa muuhun mediaan verrattuna. Aikkari on oma suunniteltu mindfulness-hetki, some on hetken mielijohde. Nuorille printti on eskapismia ja rentoutumista hektisestä digimaailmasta.

Printti on viimeisiä multitaskingilta vapaita alueita mediassa. Aikkarissa mainostaja ei kilpaile huomiosta muun hälinän keskellä. Lukijan fokus on lehdessä ja omassa hetkessä. Aikkarissa mainostaja kilpailee lukijan laatuodotuksien kanssa. Hyvä mainos on edelleen olennainen osa hyvää sisältöä ja lukukokemusta.

Habit loop -mallia hyödyntämällä oma mainos saadaan paremmin linjaan lukuhetken kanssa. Miten oma tuotteesi voisi olla osa lukuhetkeen valmistautumista? Miten tuotteesi liittyy aikakauslehden kontekstiin ja mielentilaan? Miten tuot lukuhetkeen jotain yllätyksellistä? Yllätykset nimittäin koukuttavat. Vai voisiko tuotteesi ja mainoksesi liittyä lukuhetken loppumiseen? Printin lukeminen on hetki, jolla on alku ja loppu. Se tuntuu lukijasta hyvältä. Itse en ole vielä löytänyt internetin loppua. Joskus se häiritsee, kun pitäisi olla jo nukkumassa.

 

Venture architectin Mikko Ampuja on uuden arkkitehti, jolla on historiaa ja osaamista useilta toimialoilta sekä tulevaisuutta vielä useammilta. Uuden yrityksensä parissa Mikko rakentaa uusia palvelutuotteita. Nyt työn alla muun muassa kivijalkakauppaa, turismia sekä liikkumista.


Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Aikakausmedioiden habit loop -tutkimus julkaistaan 29.9.2017.

Lisää kumppanisisältöä