KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Anne Korkiakoski 23.5. 08:00

Jääkiekkoraivoa ja terassihaaveita

Katson Maikkarilta Suomi-Tsekki jääkiekko-ottelua. Järkyttävää tunteiden vuoristorataa koko pitkä peli, suuresta ilosta epätoivoon ja suruun. Vuoristorata jatkui vahvana myös mainoskatkoilla, elämykset vahvasti pinnassa ja huomio mediaan intensiivinen. Tuosta mainoksesta jäähylle, seuraava mainos meni maalin, tuossa spotissa hyödytöntä keskikenttäpeliä.

Pitkä ja vaativa työpäivä takana, ulkona sataa räntää. Järjestän itselleni palkkioksi rauhallisen hemmotteluhetken. Otan käteeni päivällä postiluukusta tipahtaneen sisustuslehden, otan rennon lukuasennon ja heittäydyn sivujen tunnelmiin ja kuviin haaveilemaan kesästä ja terassista. Kaunista, rauhallista, inspiroivaa, rentouttavaa. Myös niillä sivuilla, joilla on maksettua sisältöä mainosten tai hyvän PR-työn seurauksena.

Vanha tunnettu totuus markkinointiviestinnästä ja medianympäristön vaikutuksesta tulee todeksi omassa arjessa päivittäin. Jokainen media lataa tunteeni ja aivoni vastaanottamaan signaaleja ja ehdotuksia – kukin tavallaan.

Mediabrändi sellaisenaan lataa itsellään myös niitä brändejä ja asioita, joita mediaympäristössä jaetaan. Media luo mielentilan ja alustan, jolla tarjoillaan juttuja ja ideoita. 

Mediabulimikkona nautin erilaisia medioita eri tilanteissa ja asennoissa. Aamun asiallisen uutislehden asiallisesti terveellistä aamiaista samalla nauttien ryhdikkäästi pöydän ääressä istuen.  Hemmotteluaikkarin rennosti sohvalla maaten ja kiireettömyydestä nauttien.  Sähköiset pikauutiset kännykästä metrossa viiden pysäkin välillä tehokkaasti selaten. Näissä tiloissa ja tilanteissa otan vastaan eri tavalla markkinoinnin sisältöjä. Joissakin tilanteissa olen otollisempi mielikuvien synnyttämiselle, toisissa tilanteissa ja väärissä medioissa ne tuntuvat hötöltä. Tylsä asiallinen viesti maistuu puulta, jos vietän juuri nautinnollista esteettistä mediahetkeä.

Markkinointiviestinnän suunnittelussa medioiden suunnittelu on edelleen erittäin vaativaa.  Kyse on toki numeroista, klikeistä, levikeistä ja silmien lukumääristä.  Mutta kyse on myös mediaympäristöjen valinnasta ja oikeaan tunnetilaan hakeutumisesta.  Rohkaisen edelleen käyttämään numeroiden lisäksi myös omia mediakokemuksia ja intuitiota. Media on tunnetila, vaikka virallisesti kerromme sen jakavan mitattavia tietosisältöjä.

 

Anne Korkiakoski

Markkinoinnin kummitäti, ammattitautina mediabulimia

 

Ps.  Koska tämä kirjoitus on Aikakausmedian sisältöyhteistyötä Markkinointi&Mainonnan kanssa, kiitän Glorian Kotia ja Avotakkaa niistä nautinnollisista hetkistä, jotka soitte minulle räntäsateen kiusatessa – haaveilin kesäterasseista ja sain pari ideaa hankintalistallekin.

 

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Tietoa aikakausmediamainonnasta: www.aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Lisää kumppanisisältöä