KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Ilkka Ruotsalainen 20.9. 08:00

Ole merkityksellinen tai kuole

Elämme uskomatonta yltäkylläisyyden aikaa. Meillä on varaa ja vaihtoehtoja kuluttamiseen enemmän kuin koskaan ennen. Jokainen brändi, joka ei pian keksi, mitä annettavaa sillä on maailmalle, tulee poistumaan käsi kädessä suurten ikäluokkien kanssa luonnollisella tavalla. 

Verkko on tuonut kaikki maailman tuotteet ja leijonanosan palveluista ruuduillemme ostettaviksi. Joka ikisellä toimialalla, jokaisessa kategoriassa kilpailu kasvaa. Laadullisia eroja kilpailijoista on enää vaikea löytää. Ja näyttää siltä, että mitä enemmän meillä on varaa valita, sitä valikoivammiksi käymme.

Miten tässä tilanteessa erottua joukosta? Ja ehkä pikemminkin, miten koskettaa ostavaa asiakaskuntaa ja luoda vahva emotionaalinen suhde kuluttajaan? Mistä tulevaisuuden ikoniset brändit ovat tehty?

Me xenniaalit ja perässämme tulevat milleniaalit suhtaudumme kuluttamiseen perusteellisesti eri tavoin kuin vanhempamme. Samalla, kun uskomme politiikkaan on romahtanut, kuluttamisesta on tullut meille uskottavin tapa muuttaa maailmaa. Ja maailman paremmaksi tekeminen kiinnostaa meitä. Ehkä siksi, että meidän ja lapsiemme on elettävä tulevaisuudessa. Tai sitten yltäkylläisyyden maailma pystyy tyydyttämään perustarpeemme niin, että meillä on aikaa ja kiinnostusta suunnata ajatuksiamme myös oman napamme ulkopuolelle. Meidän toivemaailmassamme naisten euro on tasan euron, eivätkä eläimet eivät joudu kärsimään päätyäkseen suojakaasuun pakatuksi tarjousjauhelihaksi. Meidän tulevaisuudessamme energiaa tuotetaan turpeen sijaan auringonvalosta ja tekoälyn ohjaamat autot antavat tietä jalankulkijoille. 

Tämä uusi kuluttamisen idea on muuttamassa autot päästöttömiksi, ruoan kasvispainotteiseksi, vaatteet ekologisiksi, kosmetiikan luomuksi. Tämä saa Audin puhumaan Superbowlin katkolla tasa-arvosta, Niken ottamaan kantaa rasismiin, Kalevala Korun puhumaan naiseuden moninaisuuden puolesta.

Me haluamme ostaa suuria ideoita, ihanteita, meitä puhuttelevia arvoja. Tunteen siitä, että meillä on merkitystä. Tunteen, että muutamme brändin toiminnan kautta tulevaisuuden suuntaa. Me etsimme muovin sijaan merkitystä.

Oatly on idea. Tesla on idea. Dove on idea. Patagonia on idea. Kalevala Koru on idea. Luomu on idea. Reilu Kauppa on idea. Luontoystävällisyys on idea. Feminismi on idea. Seksuaalinen tasa-arvo on idea. Rasismin vastustaminen on idea. Oikeudenmukaisuuden puolustaminen on idea.

Siksi jokainen brändi, joka ei tiedä, mitä annettavaa sillä on maailmalle, on pulassa. Brändeillä on resursseja ja valtaa. Me haluamme tietää, mihin ne niitä käyttävät. Seisovatko ne rinnallamme ja tähyävät kanssamme tulevaisuuteen, joka näyttää paremmalta.

 

Ilkka Ruotsalainen on Ivalo Creative Agencyn luova johtaja ja yksi perustajista. Hänet on palkittu muun muassa Vuoden huippujen ja Grand Onen Grand Prix -palkinnoilla. Ivalo rakentaa tulevaisuuden brändejä.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä