KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AIKAKAUSMEDIA

Vaula Norrena 22.9. 06:00 päivitetty 22.9. 11:32

Parempaa mainontaa osa 3: ”HELP! I need somebody…”

”…HELP! Not just anybo-o-dy. HEEE-EE-ELP!... When I was younger, so much younger than todaa-aayh – I never needed anybody’s help in any way….”

Beatles-biisi rämähtää soimaan päässäni välillä, kun tapaan mainonnan tekijöitä. He ovat niin varmoja ja niin erehtymättömiä!

Miksi mainonnan suunnittelijat yhä vain hylkivät tutkimustietoa? Sellaistakin, joka ei ole numeroita eikä nippeleitä, vaan luovaa työtä avustavaa kvalitatiivista tietoa?

Miksi he eivät työstä viestintää loppuun asti – että visut, värit, typot ja tarinat osuvat brändiin niin täydellisesti, että katsoja tunnistaa homman ilman logoakin?

Puuttuuko sittenkin tietoa, miten se tehdään?

Brändin visuaalinen positiointi ei ole niin vaikeaa, kun vain ymmärtää visuaalisuuden perusulottuvuudet. Onko brändi staattinen vai dynaaminen? Onko se orgaaninen vai urbaani? Jos noista neljästä ulottuvuudesta tehdään koordinaatisto, mihin kohtaan kartalla brändi asettuu? Entäpä kilpailija?

Otetaan vaikka Lumene. Orgaaninenhan se tietysti on, luonnonläheinen. Hillankukkaa, usvaa, rahkasammalta ja niin edelleen. Vaan onko pelkästään? Pitäisikö mukana olla ripaus urbaaniutta, mustavalkoisuutta, jyrkkyyttä, suorakulmaisuutta?

Entä onko Lumene staattinen vai dynaaminen? Leijuuko se aamu-usvassa herttaisen uneliaana ja runollisena, vai onko mukana myös joku viistomuotoinen liike, keijukaisen liihotus, joka herättää jännityksen: nyt jotain tapahtuu!

Vastaavan arvopositioinnin voi tehdä myös brändin tarinasta.

Tarinallisessa positioinnissa nelikentän voi luoda vaikka ulottuvuuksista arkinenylellinen ja asiakeskeinenmyyttinen.

Mihin Lumene siinä asettuu? Ylellinen toki, vaan ei luksus sentään. Ehkä jotenkin arkisen ja ylellisen välimaastossa? Myyttinen ilman muuta, sitähän myydään jo nimestä lähtien suomalaisen metsälammen mystiikalla.

Vaan päivittäistavarakosmetiikka ei saa olla yhtä myyttinen kuin luksusbrändi, ettei edullinen hintamielikuva vaarannu.

Siispä pidetään Lumene myyttisyyden ohella myös asiakeskeisenä. Lisätään mainokseen asiatietoa, neliskanttista asettelua ja valkoista pintaa, se tainnuttaa mystiikkaa.

No tehdäänkö tällaista systemaattista brändin viestinnän positiointia mainontaa suunnitellessa? Jotkut tekevät, sen huomaa. Toiset eivät tee, senkin huomaa.

Aikakausmedialle tekemäni HELP!-tutkimuskooste antaa mainonnantekijöille pikakurssin visuaaliseen ja tarinalliseen positiointiin, taiteenteoriaan ja semiotiikkaan. Jos he vain sen haluavat hyödykseen ottaa. J

”…Now I find I've changed my mind and opened up the doors…”


Kirjoittaja Vaula Norrena on semiootikko ja markkinointitutkija, joka on tutkinut mainonnan lisäksi esimerkiksi brändejä, trendejä, kulutuskulttuuria ja myyttejä semioottisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Norrena on toteuttanut Aikakausmedialle HELP!-tutkimuskoosteen, joka kerää yhteen mainonnan opit seitsemältä eri toimialalta ja tarjoaa 10 hyvän mainoksen sääntöä, pikakurssin brändäykseen sekä mainonnan semiotiikan perusteet.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää blogeja