KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AIKAKAUSMEDIA

Sami Viitamäki 20.10.2016 05:00 päivitetty 1.3. 15:32

Parempaa mainontaa osa 5: Aikakauskokemus on myös asiakaskokemus

Nykyinen kotimaani Yhdysvallat on aikakausmedian jättiläinen, joka haukkaa globaalista markkinasta lähes kolmasosan. Miltei jokaiselle kiinnostuksen kohteelle löytyy oma lehti, jopa hullunkurisuuteen asti. Vai miltä mielestäsi kuulostavat lehdet (vapaasti suomennettuna): “Tyttöjä ja ruumiita”, “Liikuteltavien Vessojen Operaattorit”, sekä “Emut Tänään ja Huomenna”?

Vaikka markkina on edelleen vahva ja monitahoinen, asettaa digitalisoituminen luonnollisesti haasteita. Suurimpia kysymyksiä on, miten lehdet voivat menestyä ympäristössä, jossa kaikki on totuttu saamaan ilmaiseksi, räätälöitynä omiin mieltymyksiin, ja mielellään 10 sekunnin paloissa?

Vastaus on design-ajattelu; ei ainoastaan mainonnan ja sisällön parempi kohdentaminen, vaan yleisön syvä tuntemus, ja arvokkaampi, osallistavampi, hyödyllisempi ja viihdyttävämpi kokemus, jossa niin lukija, lehti ja mainostajakin viedään uusille alueille; läpikäymään merkityksellisempiä kokemuksia. Aikakausmedia on tähän loistava kanava, silla aikakausmedian äärelle syvennytään eri tasolla kuin monen muun median. Alla muutama esimerkki tästä uudelta mantereelta.

Alle 35-vuotiaiden luonteva puhuttelu on haastavaa ja tavoiteltua. Uuden Chevy Cruzen lanseeraus omaksui nuorten kielen ja toi sen printtiin herättävästi, mutta luontevasti. Chevyn mainoksissa ei ollut lainkaan otsikkoja, vaan ainoastaan hymiöitä kuvaamassa yleisön tuntemuksia uutukaista kohtaan. Cruze lunasti näin lupauksensa, “the most connected car on the road”, tunteikkaasti ja modernisti.

Digitaalisen lehden artikkeleja ei lueta vasemmalta oikealle, vaan ylhäältä alas. Drone-lennokkivalmistaja Autelin mainos kertoo tuotteestaan Wired-lehdessä ensin teknologia-advertoriaalin muodossa. Sivua alaspäin vieritettäessä paljastuu perinteisempi mainos, jonka upea ilmakuva-aihe on kuvattu mainostettavalla laitteella, mikä antaa väkevän todistusvoiman mainostettavan tuotteen hyödyille.

Sisältöyhteistyö ei nyky-ympäristössä rajoitu ainoastaan brändättyihin artikkeleihin. Aikakauslehtiä lukevat aktiiviset nuoret ja vaikuttajat, joita osallistamalla brändi voi avata itsensä uusille ulottuvuuksille. SKYY-vodka ja Wired-lehti tavoittelevat tulevaisuusmielisiä Future Proof-laboratoriolla, joka tuo yhteen ajattelijoita ja tekijöitä eri aloilta vauhdittamaan tulevaisuuden ratkaisujen luomista ja markkinoille tuomista.

Lehtien digitaalisissa ulottuvuuksissa myös äänellä on rooli. Siinä missä ruutuaikaa on vaikeaa luoda enää enempää, korvien kautta voi tavoittaa vielä huomattavasti lisäyleisöä. Itse kuuntelen The Economistin viikottain, ja New Yorkerin digiversiossa runoilijat itse lukevat minulle teoksiaan. Valitettavasti en ole vielä kuullut yhtään maininnan arvoista äänimainosta. Sinulla on siis mahdollisuus tehdä ensimmäinen.

Myös virtuaalitodellisuus on jo nykypäivää. New York Times voitti The Displaced -työllään Cannes Lions Grand Prix:n, ja tekee pioneerityötä uuden teknologian rajoilla, mutta silti tarinan ja näkökulman ehdoilla. Otin hetki sitten tauon kirjoittamisesta ja lensin kaupungin kattojen yllä Michael Fassbenderin, Charlize Theronin ja Benicio Del Toron kanssa. Mitä voin tehdä sinun brändisi kanssa?

Tulevaisuudessa rajoja rikotaan yhä enemmän. Adobe Publish ja NFL joukkue Buffalo Bills kehittivät fanilehden sijaan Touch Fan -sovelluksen, jolla joukkueen kannattajat pääsevät kosketukseen idoliensa kanssa päivittäin. Fast Company on ajatellut koko tuotteensa uusiksi ja elää kuukausirytmin sijaan päivittäin, jolloin myös mainonnan voi muokata ajankohtaisemmaksi. Teknologiayritys Snap (ent. Snapchat) julkaisi juuri silmälasit, joiden avulla käyttäjä voi pysyä läsnä samaan aikaan sekä sosiaalisissa tilanteissa että sosiaalisessa mediassa. Keinoäly on lapsenkengissä, mutta tulee pian muuttamaan kenttää ehkä enemmän kuin mikään muu teknologia. Tänä hektisenä aikana aikakausmedia tarjoaa saarekkeen, jolla on voima pysäyttää, osallistaa, ja tarjota aidosti vangitseva kokemus. Varmista, että hyödynnät nämä mahdollisuudet oman brändisi kanssa.

Sami Viitamäki on Havas New Yorkin Executive Digital Director, ja työskentelee digitaalisen median, palvelumuotoilun ja keinoälyn parissa.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Tutustu uusimpiin suomalaisiin aikkareiden yhteistyö-caseihin ja aikakauslehtimainonnan tietopankkiin sivuillamme.

Lisää kumppanisisältöä