KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AIKAKAUSMEDIA

John Wilpers 3.11.2016 05:00 päivitetty 1.3. 15:32

Parempaa mainontaa osa 6: Inspiroi, viihdytä, provosoi ja yllätä

 

Aikakausmedioissa ja aikkarimainonnassa kukoistaa edelleen kekseliäisyys, kuten seuraavat mielikuvituksen, rohkeuden ja huumorin taidonnäytteet osoittavat.

Maailmanlaajuinen aikakauslehtikustantajien järjestö FIPP juhlistaa vuosittain printtiaikkareissa nähtyjä neronleimauksia, luovuutta, hulluutta ja uskallusta omistamalla sille luvun vuosittaisesta Innovations in Magazine Media -kirjastaan.

Median ja varsinkin printtimedian nykytilaa käsittelevistä uutisista poiketen tämä erikoisluku sisältää pelkästään hyviä uutisia – juttuja, jotka nostavat hymyn huulille, ruokkivat mielikuvitusta ja inspiroivat poikkeamaan siitä, ”miten asiat on aina ennenkin tehty”.

Kekseliäät mainostajat, toimittajat, suunnittelijat ja myyntitiimit yllättävät meidät vuodesta toiseen innovaatioillaan, jotka auttavat puhaltamaan pölyt printtialan käytännöistä.

Aiempina vuosina vastaan on tullut

  • kansilehtiä, joista voi soittaa musiikkia älypuhelimella ja jotka muuttuvat videopeleiksi tai tuoksuvat suklaalta tai brasilialaisilta grillivartailta
  • lehtien sivuja, jotka voi syödä päästäkseen kokemaan, miltä uusi virvoitusjuoma maistuu
  • sivuja, joiden miniaurinkopaneelilla voi ladata mobiililaitteita
  • sivuja, joissa on kukkien siemeniä ja jotka voi istuttaa
  • sivuja, joista tehtävällä rannekkeella voi pitää silmällä sitä, missä lapset liikkuvat uimarannalla
  • lehtiä, joissa on nettiin yhdistyvä langaton minireititin tai minipuhelin, jolla voi kysyä tarjousta vakuutusyhtiöstä
  • lehtiä, joiden mukana tulee taiteltavia pahvimukeja ja pikakahvia, joilla voi saman tien aloittaa kahvihetken.

Viime vuoteenkin mahtui paljon luovia yllätyksiä:

  • jalkojenhoitotuotteita valmistavan yrityksen lehti, jota voi selata jaloilla
  • mainos, jonka mallin huulilta voi pyyhkiä huulipunan pois
  • kansi, jossa on HD-video ja soundtrack.

Kosmetiikkajätti Neutrogena varusti brasilialaisen Caras-viikkolehden syväpuhdistavilla pyyhkeillä, joilla lukijat voivat pyyhkiä meikin pois kannessa olevan mallin kasvoilta. Tutkimusten mukaan kuluttaja muodostaa tuotteeseen vahvemman siteen, kun hän saa sen konkreettisesti käsiinsä, ja on näin taipuvainen maksamaan tuotteesta enemmän.

Saksalainen terveystuotevalmistaja Hansaplast markkinoi uutta jalkojenhoitotuotelinjaansa Feet Mag -nimisellä lehdellä. Sen paperi on niin paksua, että sitä voi selata varpailla, ja teksti niin suurta, että sitä voi lukea jalkojen mitan etäisyydeltä.

Yhtiö kokosi lehteen Renoirin, Gauguinin, Delacroix’n ja Manet’n jalkateemaista taidetta sekä jalkahoroskooppeja, muotikuvia ja hienoja valokuvia kengistä (lehteä voi lukea osoitteessa bit.ly/1VSXvuJ).

Toinen tehokas innovointikeino on printin yhdistäminen digitaaliseen sisältöön.

Maaliskuussa 2015 brittiläinen AnOther-lehti liitti ensimmäistä kertaa historiassa paperilehteen LED-kannen.

Kansi on ohut, erikoisvalmisteinen LED-näyttö, joka näyttää liikkuvaa kuvaa eri asennoissa poseeraavasta Rihannasta. Mukana on myös John Goslingin soundtrack. Muuten lehti on paperinen.

Toivottavasti nämä esimerkit luovuudesta ja innovatiivisuudesta innostavat sinuakin lähestymään uudella tavalla haasteita, joita printtimedia on 2000-luvulla kohdannut. Mikään ei pakota tekemään asioita samoin kuin ne on tehty kymmenten vuosien ajan. Haasta itsesi ja työntekijäsi ajattelemaan luovasti. Palkitse ne, jotka uskaltautuvat rikkomaan kaavoja.

 

Innovation Media Consultingin Senior Director John Wilpers esiintyy Mediapäivässä 16.11.2016 Aikakausmedian aamussa otsikolla "The M&Ms in Magazines - How Mobile and Micropayments are defining a new business model". Bostonilainen Wilpers on toinen Innovations in Magazine Media -raportin tekijöistä. Vuoden 2017 raportti julkaistaan maaliskuussa ja sen voi tilata FIPP:n sivuilta.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä