KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Aikakausmedia

Jenni Lieto 5.10. 08:00

Terve halu asuu inspiroituneessa sielussa

Sisältömarkkinointi onnistuu, kun sisältö tehdään lukijan palvelemiseksi. Sillä lailla ammattikunta nimeltä toimittajat on aina työskennellyt. Ehkä siksi medioista siirrytään nyt niin vilkkaasti sisältömarkkinointihommiin.

”No nyt minä olen lukenut sen Stokkan lehden”, raportoi ystäväni. ”Ja siis tiedänhän minä mihin sillä pyritään. Sitähän se sisältömarkkinointi on, että lukija halutaan saada himoitsemaan uusia juttuja. Että siksihän sinä olet ne takit ja meikit ja lamput sinne lehteen laittanut”, hän kertoo hengästyneenä. ”Mutta en voi itselleni mitään. Olen matkalla sinne Stockmannille, koska minun on saatava se t-paita ja se kukkamekko ja se aurinkopuuteri, joista siinä lehdessä kirjoitettiin.”

Parin viime vuoden aikana iso joukko arvostamiani toimittajatyökavereitani on siirtynyt sisältömarkkinointihommiin. Melkein kaikki ovat pitkän linjan journalisteja. Moni heistä on työskennellyt valtaosan elämästään erilaisissa lifestylemedioissa: sisustuslehdissä, muotimedioissa, naisten- ja perhelehdissä. Sellaisissa hommissa, joissa pääroolissa ovat ihmisiin tavalla tai toisella liittyvät sisällöt, ja medioissa, joiden pariin lukija on vapaaehtoisesti itse hakeutunut, esimerkiksi maksamalla lehtikiskalla kelpo rahaa irtonumerosta.

Minulla on teoria siitä, miksi entiset työkaverini ovat poikkeuksetta niin hyviä uusissa sisältömarkkinointitöissään. He ovat joutuneet koko uransa palvelemaan, kuuntelemaan ja kunnioittamaan lukijaansa ihmisenä.

Sisältömarkkinointi nimittäin onnistuu, kun sisällöstä ajatellaan kuten hyvä toimittaja ajattelee jutustaan: sen ainoa olemassaolon oikeutus on lukijan saama inspiraatio ja hyöty. Jos näin ei ole, sisältöä ei kannata julkaista. Lukijalle hyödytön sisältö on hyödytöntä myös julkaisijalleen. Lukijaa inspiroiva sisältö taas toimii miltei maagisella tavalla. Jotenkin sitä alkaa haluta ”niitä kaikkia uusia juttuja, joista siinä lehdessä kirjoitettiin”.

Vaihdoin lifestylemediauran sisältömarkkinointitöihin kesäkuussa. Naisten medioista keräämäni kokemus on tuntunut parhaalta mahdolliselta taustalta. Cosmopolitanin perustajan Helen Gurley Brownin opeilla minut koulittiin siihen, että lukijan ongelmat ja haaveet ovat minun ongelmiani ja haaveitani. Tyttöjenlehti Demi ja sen yhteisö opettivat nuorelle päätoimittajalle, että lukijaa täytyy kuunnella ja opiskella päivittäin. Verkkomedia Lily ja Trendi-lehti osoittivat, että median arvot täytyy rakentaa niiden lukijoiden arvoille.

Toimittajan ammatti on sellainen, että siinä ajatellaan lukijaa ensisijaisesti ihmisenä eikä kuluttajana. Ja ihmisen elämää ohjaavat halut, toiveet, pelot ja unelmat. Koko ammattitaitoni on rakennettu sen varaan, että osaan koskettaa lukijaani – muuten mediani ei menesty.

Lukija ei ole vain asiakas, joka pitää saada ostamaan, vaan ihminen, jota sisällön täytyy puhutella. Sattumalta se on se sama näkökulma, joka myös myy.

 

Jenni Lieto on päätoimittaja John Brown Medialla, joka julkaisee Suomessa Stockmannille monikanavaista lifestylesisältöä – verkkojuttuja, somesisältöä ja Stockmann Magazine -aikakauslehteä. John Brown Media on kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto, joka on osa Dentsu Aegis Network -konsernia.

Jenni Lieto puhuu Mediapäivässä Aikakausmedian aamuseminaarissa korkealuokkaisten sisältöjen merkityksestä sisältömarkkinoinnissa.

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Lisää kumppanisisältöä