KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Bauer Media

Sari Raitio 3.11. 09:00 päivitetty 3.11. 09:36

Aidoista tarinoista syntyy kaupallisesti kiinnostavia ilmiöitä

 

Ilmiöt syntyvät harvoin vahingossa. Niiden takaa löytyy yleensä kiehtovia tarinoita, tarkkaa suunnittelua ja intohimoista yhteistyötä.

Juontaja Aki Linnanahde löi noin vuosi sitten Radio Novan aamulähetyksessä vetoa Mikkelin Jukurien myynti- ja markkinointijohtajan, Joni Vesalaisen, kanssa Jukurien menestyksestä joukkueen ensimmäisellä Liiga-kaudella. Linnanahde ounasteli, ettei Jukurit kauden loputtua yltäisi 12 parhaan joukkoon.

Viaton veto alkoi saada laajemmat mittasuhteet, kun Linnanahde lupasi hävitessään ajaa polkupyörällä Helsingistä Mikkeliin. Monissa liemissä keitetty radio- ja tv-ammattilainen tiesi jo vetoa lyödessään, että parhaimmillaan tempauksella olisi potentiaalia synnyttää jotain suurempaa.

”Olin pitkän radiourani aikana nähnyt, että hyvistä tarinoista on mahdollista rakentaa kaupallisesti kiinnostavia ilmiöitä. Käsissämme oli aito ja loistava tarina, johon ihmiset halusivat lähteä mukaan” Aki Linnanahde kertoo.

Kauden lopussa Jukurit oli runkosarjan 11. sijalla.

Taustalla iso koneisto

Akin ideasta lähtenyt kokonaisuus haluttiin viedä läpi isosti, joten tuotantokoneisto startattiin heti, kun vedon häviämisen todennäköisyys alkoi eskaloitua. Akin ja juontajaparinsa Minna Kuukan sekä Radio Novan aamun tuottajan, Jaana Ahtiaisen, ja tuotantoassistentin, Essi Nylundin, lisäksi mukana kokonaisuuden rakentamisessa oli kymmeniä ihmisiä Bauer Median eri osastoilta.

Kokonaisuus suunniteltiin niin taajuudelle, verkkoon kuin someenkin. Mediatalona Bauer Media pystyi tarjoamaan markkinoijalle tarinan ja kiinnostavien persoonien lisäksi tuotannon ammattilaiset sekä riittävän tavoittavuuden halutuissa kohdeyleisöissä. Roolimme oli rakentaa kiinnostavia kohtaamishetkiä ja vaikuttaa sekä kuluttajan ajatteluun että ostokäyttäytymiseen.

Yhteistyökumppaniksi valikoitui Biltema, joka halusi nostaa polkupyöriensä tunnettuutta. Biltema varusti Akin upealla pyörällä ja pyöräilytarvikkeilla. Myös Bilteman henkilökunta oli valjastettu mukaan yhteistyöhön.

Tapaaminen torilla

Aki polkee -kampanjan markkinointi aloitettiin hyvissä ajoin. Puolen vuoden etukäteistyö huipentui syyskuun 6. päivänä, kun Aki polkaisi varsinaisen urakkansa käyntiin. Matka kohti Mikkeliä starttasi Helsingistä. Ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua, kun reitin varrelle kerääntyi yleisöä kannustamaan.

Tien päältä tehtiin Novan aamun radiolähetystä, raportteja, videoita, FB-livelähetystä sekä jaettiin ikimuistoisia kuvia. Sosiaalisen median kanavia päivitettiin muutaman tunnin välein. Myös muut isot mediat, kuten Iltalehti ja MTV3, nostivat Akin tempausta puheenaiheeksi omissa kanavissaan.

Noin 230 kilometrin ajomatka huipentui Mikkelin torille, jonne oli kerääntynyt suuri joukko ihmisiä vastaanottamaan Akia. Yhteinen onnistumisen ilo oli käsin kosketeltavissa.

Asiakkaalla vahva näkyvyys

Biltemalla oli vahva näkyvyys ja kuuluvuus koko yhteistyön ajan ja sen jälkeen. Taajuudella Biltema kuultiin äänitunnisteissa. Radio Novan sekä Akin henkilökohtaisissa some-kanavissa hyödynnettiin logonäkyvyyttä, tuotesijoittelua, kilpailuja ja tägäämistä. Biltema sai hyödyntää materiaaleja myös omissa markkinointikanavissaan.

”Kampanja täytti kaikki odotukset, ja olimme tyytyväisiä lopputulokseen. Some-näkyvyys oli erityisen hyvää. Kuuluimme Radio Novan taajuudella runsaasti ja saimme sitä kautta hyötyä. Syksyn myynti on ollut erinomainen” Bilteman marketing manager, Tarja Pitkänen, sanoo.

Aki polkee -kampanja näkyi vahvasti myös somessa.

Vaikuttavaa ja tuloksellista

Aki polkee -kokonaisuus oli huikea menestys. Kuulijat olivat koko ajan erittäin aktiivisia. Kampanja poiki ennätysmäärän palautetta ja kommentteja sekä Radio Novan studioon että somekanaviin.

Ilmiö rikkoi myös kaikki Radio Novan some-ennätykset. Akin saapuminen Mikkeliin tavoitti somessa lähes 200 000 tuhatta ihmistä. Some-julkaisut tavoittivat reilusti yli puolitoista miljoonaa henkilöä, radio puolestaan 1 300 000 suomalaista viikossa.

Aki polkee -kampanja numeroina:

Kampanjan kesto: 5 viikkoa

Tavoittavuus kohderyhmässä 25-64 v.:  1 077 000 hlöä (nettokontaktit)

Somepostaukset (Facebookissa): 42 kpl

Radio Novan Aamu: 31 kpl

Radio Nova: 11 kpl

 

Katso alta koostevideo Akin matkasta:

 Sari Raitio, Creative Solutions Manager, Bauer Media Oy

Bauer Media on Suomen suurin radiotalo, ja strategiansa mukaisesti audiobisneksen suunnannäyttäjä Suomessa. Lue lisää radiosta, luovista toteutuksistamme ja meistä Bauer Media Loungesta.

Lisää kumppanisisältöä