Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 6.10. 08:31

Brändiasiantuntija Ty Montague: "Huijata voi vain hetken aikaa"

Karoliina Vuorenmäki
Ty Montaguen mukaan tarinantekijäksi kannattaa ryhtyä, sillä aitous on kestävän brändin rakentamisessa erittäin tärkeää. Tarinantekijöiden vahvuutena ovat nimenomaan aitous ja läpinäkyvyys.

Yhdysvaltalainen brändien kehittäjä jätti 20-vuotisen mainostoimistouran taakseen auttaakseen yrityksiä muuntautumaan tarinankertojista tarinantekijöiksi.

Pitkään mainostoimistoalalla työskennellyt yhdysvaltalainen Ty Montague huomasi 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana, että yritysten oli mahdollista kertoa yhtä tarinaa mutta toimiaaivan päinvastaisesti. Tämä turhautti muun muassa Fordia ja Microsoftia brändin rakentamisessa auttanutta brändin kehittäjää.

Montaguelle kehittyi näkemys, jonka mukaan menestyvän ja kestävän yrityksen on oltava aito, vastuullinen ja laajennettava ajatteluaan oman toimialansa ulkopuolelle.

Montague perusti vuonna 2010 uuden kasvu- ja innovaatiokiihdyttämön Co:collectiven kumppaninsa Rosemarie Ryanin kanssa. Hän halusi auttaa yrityksiä toimimaan kestävällä tavalla maailmassa, jossa viestejä ja ärsykkeitä pomppaa ihmisten silmien eteen jatkuvalla syötöllä.

Tässä vaiheessa syntyi uusi termi kuvaamaan yrityksiä, jotka ovat edelläkävijöitä meneillään olevassa muutosprosessissa. Montague kutsuu tällaisia yrityksiä tarinantekijöiksi (eng. storydoing companies).

1. Sen täytyy asemoida oma tarinansa liiketoiminnan keskiöön.

2. Sillä täytyy olla selkeä missio.

3. Sillä täytyy olla selkeä vihollinen, joka ei ole yrityksen kilpailija.

Esimerkkejä tarinantekijäyrityksistä ovat Montaguen kriteerien mukaan muun muassa Apple, Red Bull, Tesla ja Chipotle.

Tarinantekijän vahvuus on se, että niiden toiminta on läpinäkyvää ja aitoa. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk muun muassa toi joitakin vuosia sitten yrityksen tulevien vuosien liiketoimintastrategian kaikkien nähtäville. Se ei haitannut, kun takana oli varmuus siitä, että valittu strategia on oikea.

"Olen oppinut sen, että aitoudella on suuri merkitys. Hetken aikaa voi huijata kertomalla yhtä tarinaa ja rakentamalla jotain toista tarinaa. Jos niin tekee tänä päivänä, siitä jää kiinni ja se vaikuttaa suoraan liiketoimintaan. Siksi on niin tärkeää olla aito, kun rakennetaan voimakasta ja kestävää brändiä."

Lue Ty Montaguen koko haastattelu 6.10. ilmestyneestä Markkinointi & Mainonta -lehdestä 17/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö