Brändit

Anna Juvonen 13.1. 10:07

Huawei rysäytti markkinajohtajaksi Suomessa - näin se tehtiin

Kimmo Haapala
Republic of Communicationsin Maija Hyötyläinen ja Jussi Harju sekä Huawein Mika Engblom ja Sofia Lehtimäki peukuttavat Huawein ykkössijalle.

Honorin lanseerauksen onnistumiseen on johtanut myös se, että suomalaiset operaattorit ja jälleenmyyjät ovat rummuttaneet brändin markkinointimateriaalia omissa kanavissaan ja omalla rahallaan.

On vuosi 2015 ja kiinalaiset pukumiehet katsovat helsinkiläisessä neuvotteluhuoneessa, kun sinitukkainen suomalaistyttö kertoo, kuinka hänen musiikkiaan pidettiin aluksi outona. Seuraavassa mainosvideossa karski nuori mies kertoo valinneensa jääkiekon rellestämisen sijaan. Määrä on lanseerata Huawein Honor 7 -älypuhelin 18–30-vuotiaille sloganilla For the brave, mutta videoissa ei ole yhtään vuoristokiipeilijää tai laskuvarjohyppääjää. Kiinalaiset eivät ole koskaan kuulleetkaan Sannista tai Juhamatti Aaltosesta.

Vuotta myöhemmin Huawei on älypuhelinten markkinajohtaja Suomessa. Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan Huawein markkinaosuus älypuhelinten uusmyynnistä viime vuoden viimeisellä neljänneksellä oli 29 prosenttia. Samsungin markkinosuus oli 26 ja Applen 24 prosenttia. Windows Phonen osuus on surkastunut viiteen prosenttiin.

Mitä tapahtui?

”Miten suomalaisille puhutaan? Meille puhutaan totta. Rehellisyys ja avoimuus menevät paljon paremmin jakeluun kuin se, että joku yrittää näyttää älyttömän rohkealta. Markkinassa oli aukko paikalliselle, intiimille viestille. Se oli Sannin ensimmäinen avautuminen taustastaan. Sitten kaikkien lehtien kannet olivat täynnä Sannia. Siinä tapahtui jotain tosi hienoa”, sanoo Huawein viestintää tekevän Republic of Communicationsin partneri Jussi Harju.

”Vaikka joku vanhempi nainen tai mies ei koe täydellistä samaistumista Sannin siniseen tukkaan, hän voi samaistua ajatukseen, että olisin elämässäni voinut tehdä jonkun rohkeamman valinnan. Sellainen löytyy meistä jokaisesta”, Harju jatkaa.

Runsaan ansaitun median lisäksi Honorin lanseerauksen onnistumisessa tärkeää on ollut se, että suomalaiset operaattorit ja jälleenmyyjät ovat rummuttaneet brändin markkinointimateriaalia omissa kanavissaan ja omalla rahallaan.

Pukumiehet eivät purematta nielleet suomalaisten avautumisia, mutta pääkonttori siunasi suomalaisten strategian mainonnalla tuetusta paikallisesta viestinnästä.

”Uskottavuus brändille pitää rakentaa hyvien tarinoiden ja paikallisten kumppanien kautta. Se vaatii selkeän näkemyksen ja rohkeuden pysyä siinä. Olemme voimakkaasti puolustaneet näkemyksiämme johdolle siinä, että mallimme toimii. Lokaalit tarinat ja vahva presenssi ovat näyte siitä, että Suomessa osataan Euroopan mittakaavalla markkinointia ja viestintää. Tästä on tullut benchmark Eurooppaan”, Republicin toimitusjohtaja Hasse Eranka sanoo.

Huawei ei paljasta markkinointibudjettiaan. Huawein kuluttaliiketoimintayksikön markkinointi- ja viestintäjohtaja Sofia Lehtimäen mukaan Huawei käyttää mediainvestointeihin rahaa kilpailijoita vähemmän.

”Markkinointipottimme elää koko vuoden ajan. Lokaali tuotanto maksaa ja mielellämme olemme siitä maksaneet”, Lehtimäki sanoo.

Nyt maailman kolmanneksi myydyin brändi haluaa tehdä ”suomet” isoilla markkinoilla. Huawein kuluttajatuotteista vastaava toimitusjohtaja Richard Yu aikoo ajaa Applen ohi vuodessa. Isoimmilla markkinoilla kompastelevalla Applella oli viime vuoden kolmannella neljänneksellä enää vajaan kolmen prosentin johto Huaweihin nähden globaaleilla markkinoilla. Markkinajohtaja Samsung räjähtelevien akkujensa kanssa valuu vastaan.

Lue lisää Huaweista perjantaina 13. tammikuuta ilmestyneestä Markkinointi&Mainonnasta.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Innovaatiot

27.03.2017 18:30

Voitto, Helsingin yliopisto ja SEK kehittivät uuden palvelun

Mediatoimisto Voitto ja Helsingin yliopisto ovat kehittäneet yhteistyössä uuden Unibot-palvelun. Kyseessä on Facebook-ympäristössä toimiva automaattinen, vuorovaikutteinen keskusteluohjelma, joka ohjaa nuoria käyttäjiä heitä kiinnostavien koulutusvaihtoehtojen äärelle.

Yrityskaupat

27.03.2017 12:30

Solita ostaa palvelumuotoilutoimisto Palmun

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita ostaa yrityskaupassa palvelumuotoilutoimisto Palmun koko osakekannan. Solita ilmoitti yrityskaupasta maanantaina julkaisemassaan tiedotteessa.