Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 12.8. 13:00 päivitetty 14.8. 11:01

Ikean asiakkuusjohtaja Tarja Sallanen: "Raja-aidat hälvenevät"

Outi Järvinen
Ikean asiakkuusjohtaja Tarja Sallasen mukaan verkkokauppa ja kivijalka täydentävät toisiaan ostospolkuina.

Ikean asiakkuusjohtaja Tarja Sallanen on nähnyt läheltä asiakkaiden käyttäytymisen muutoksen. Tietyt perusasiat säilyttävät edelleen merkityksensä.

Verkko on tuonut kauppaan muutoksia, jotka eivät Tarja Sallasen mukaan rajoitu vain nettikauppaan. Ostamisen prosessi on muuttunut. Kuluttaja käyttää eri kanavia ja saattaa vaihtaa suunnitelmansa lennosta.

"Asiakkaan näkökulmasta prosessi voi olla esimerkiksi tällainen. Hän valmistautuu ostosreissuun kotona. Sitten hän menee myymälään vähän kokeilemaan, esimerkiksi loikoilemaan sohvalle. Kokeilun jälkeen hän saattaa ravintolassa lihapullia syödessään tehdä tilauksen ja pyytää haluamansa tuotteen toimitettavaksi kotiin", Sallanen kertoo.

Kuvio voi toimia myös toisin päin. Asiakas voi katsella tuotteita myymälässä, mutta viimeistellä ostoksensa verkon kautta kotisohvaltaan.

"Raja-aidat hälvenevät ja sitä kautta ostospolut ovat hyvin erilaisia. Myös yrityksen sisällä raja-aidat murtuvat. Ei ajatella enää niin, että joku on töissä tuolla osastolla ja toinen toisella. Täytyy työskennellä yhdessä. "

Verkko-ostaminen ja kivijalkakaupassa asioiminen voivat kulkea käsi kädessä. Verkon merkityksen kasvua ei voi kuitenkaan liiaksi korostaa. Sallasen mukaan noin 80 prosenttia asiakkaista aloittaa tutustumisen kodin sisustuskalusteisiin verkossa ennen saapumistaan myymälään.

Globaalille verkkokaupalle tuntuu olevan kysyntää. Viime vuonna IKEA.com -alaisilla sivuilla vieraili 2,1 miljardia kävijää. Tähän määrään sisältyvät myös Ikea.fi-sivustolla asioineet käyttäjät.

Ikeassa on ennestään räätälöity useita erilaisia palveluja verkkokäyttäjille. Yksi niistä on etänä tapahtuva keittiösuunnittelupalvelu.

"Asiakas voi kertoa esimerkiksi kotisohvaltaan Vaasasta, minkä kokoinen keittiö hänellä on ja millainen tyyli häntä miellyttää. Keittiösuunnittelija tekee tietojen pohjalta 3D-mallinnokset ja piirustukset, joista voi katsoa, miltä uusi keittiö näyttää valmiina."

Juttua muutettu 14.8. klo 11.01. Poistettu virheellinen tieto Ikean ja Amazonin yhteistyöstä. Ikean tuotteita on myynnissä Amazonin verkkosivuilla, mutta kyseessä ei ole virallinen yhteistyö.

Lue Tarja Sallasen koko haastattelu tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 13/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.