Kauppa

Laura Kukkonen 7.4. 07:01

Jättivalikoima vaihtuu minimyymälässä kattavaan palveluun

Arttu Laitala
"Olemme perinteisesti vahvoja tuotemyynnissä ja valikoiman rakentamisessa. Eniten kehitettävää on palvelujen ja kokonaisratkaisujen myynnissä", Keskon Virpi Viinikainen sanoo.

K-Rauta, Ikea ja Clas Ohlson testaavat omia minimyymälöitään Suomessa. Tuhansien neliömetrien myymälöiden kutistaminen vaatii konseptointia ja arviointia.

Megatrendit ohjaavat myös isoja kauppaketjuja. Väestö ikääntyy, sinkkutaloudet yleistyvät ja kaupungistuminen kiihtyy. Kaupunkien laitamilla sijaitsevista jättimyymälöistään tutut ketjut kärkkyvät pääsyä keskustoihin.

Esimerkiksi kodintavarakauppaa käyvät Clas Ohlson, K-Rauta ja Ikea ovat tarttuneet muutokseen ja ryhtyneet perustamaan minimyymälöitä. Ne on sijoitettu paikkoihin, joihin autottomat, opiskelijat ja työmatkalaiset pääsevät helposti.

”Olemme tulleet sinne, missä ihmiset itse liikkuvat”, Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Virpi Viinikainen sanoo.

Ensimmäinen K-Rauta Express avautui Helsingin Forum-kauppakeskukseen elokuussa 2015. Toinen Express vietti avajaisiaan myöhemmin syksyllä Espoossa.

Express-myymäläkonsepti on rakennettu kolmen pääteeman ympärille: valikoima, palvelutarve ja verkko-ostaminen. Valikoima keskittyy pienremontointiin, sisustamiseen ja kodin ehostamiseen.

Myymälästä käsin saa myös pienremontoinnin palveluita, kuten hanan tai vessanpytyn asentamisen. Pienmyymälään tai kotiin toimitettuna voi tilata kaikkia K-Raudan tuotteita, myös verkkokaupan tarjontaa.

Minimyymälät ovat myös markkinointikanavia ja lisäävät brändin tunnettuutta.

"Elokuussa 2015 oli aika juhlallinen hetki, kun K-Raudan valomainos nostettiin Forumin seinään. Kuinka monta kymmentä tuhatta ihmistä kulkee Forumin K-Raudan ohi päivittäin? Siellä olemme näkyvillä koko ajan", Viinikainen kertoo.

”Näen sen myös myynninedistämis- tai markkinointitoimenpiteenä. Olemme siellä, missä ihmiset ovat ja rakennamme sitä kautta tunnettuutta ja mielikuvaa valintakorissa”, Viinikainen sanoo.

Samoista asiakkaista kilpailevien ketjujen pienmyymäläavaukset eivät K-Raudan Viinikaista pelota.

”Mitä useampi iso toimija tulee kaupunkien keskustoihin, sitä parempi se on meille muillekin. Meillä on varmasti toisiltamme opittavaa siinä, miten tällaista kaupunkikonseptia voi kehittää ja hoitaa ketterästi.”

Lue lisää aiheesta sekä Clas Ohlsonin ja Ikean minimyymälöistä tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä 7/2107.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...