Etiikka

Aleksi Ylä-Anttila 17.6. 09:46

Kohu kääntyi Orklan voitoksi: "Emme pysyneet hiljaa emmekä pyytäneet anteeksi"

Meeri Utti
Emma Vironmäki arvioi, ettei yrityksen kannata olla sosiaalisessa mediassa vain logo. Asioihin voi ottaa perustellusti kantaa.

Orkla Foods Finlandin mainoskampanja sai osan sosiaalisen median käyttäjistä julistamaan yrityksen boikottiin. Oman näkökannan takana seisominen ja rohkeus käänsivät tilanteen yrityksen eduksi.

Tummaihoinen Josephine kertoo pitävänsä kalastamisesta. Tärkeintä ei ole se, saako hän kalaa, vaan harrastuksen mukanaan tuoma hyvä fiilis. Iloinen nuori nainen kertoo mieltymyksistään sujuvalla suomen kielellä.

Kohtaus on elintarvikealan yritys Orkla Foods Finlandin Felix-brändin mainosfilmistä viime vuoden helmikuulta. Mainosfilmin luovasta toteutuksesta vastasi mainostoimisto Hasan & Partners.

Neljän mainoksen sarjassa kuvattiin erilaisia suomalaisia arkisten puuhiensa parissa. Mukana olivat Josephinen lisäksi Catja, joka teki pakonomaisesti Rubikin kuutiota joka paikassa, Sami, joka vietti joulua ympäri vuoden sekä vanhempi pariskunta, jonka kotona vaimo huolehti puhumisesta.

Kampanjan iskulause oli: Felix tuntee suomalaisten maun. Josephinen valinta yhdeksi kampanjan henkilöistä synnytti kaksi eri kohua. Ensin osa kuluttajista ryhtyi kommentoimaan mainosta rasistiseen sävyyn.

Tässä vaiheessa Orklan tuolloinen viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, nykyisin Orklan viestinnästä ulkoistettuna Drama Queen Communicationsin viestintäkonsulttina vastaava Emma Vironmäki teki rohkean ratkaisun.

"Pieni porukka julisti meidät boikottiin Twitterissä. Vastasin heille, että se ei haittaa meitä", Vironmäki kertoo.

Kannanotto johti siihen, että kommentoijat toivoivat Vironmäelle pikaisia potkuja ja Felixin tuotteiden menekille romahdusta. Pian Viron­mäki ja Orkla alkoivat saada tukijoita.

Julkisuuden henkilöistä tukijoihin liittyivät muun muassa  Jari Sarasvuo, Musta Barbaari ja Ville Niinistö (vihr).

 "Tämä tuen saaminen oli tavallaan kohu numero kaksi. Se oli erittäin  myönteinen, ja kooltaan merkittävästi suurempi kuin rasistien kannanotot. Sain jopa omalle Facebookin aikajanalleni kuvia, joissa henkilöt olivat kuvanneet jääkaapissaan olevia Felix-ketsuppipulloja."

Vironmäen mukaan sosiaalisen median kultainen sääntö on: Älä ruoki trolleja, vaan pysy hiljaa ja pyydä anteeksi, jos joku on pahoittanut mielensä.

"Tällä kertaa emme tehneet kumpaakaan. Emme pysyneet hiljaa emmekä pyytäneet anteeksi. Ei ollut mitään anteeksipyydettävää. Vastauksemme oli niin suora ja selkeä, että se viehätti tukijoita", Vironmäki arvioi.

Lue koko artikkeli tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 12/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö