Strateginen markkinointi

Annamari Typpö 13.1. 07:02

Läpimurto on vielä tekemättä

Pekka Karhunen
Pekka Mattila

Strateginen markkinointi odottaa Suomessa vielä läpimurtoaan, toteaa professori Pekka Mattila.

Strateginen markkinointi ei ole uusi konsepti. Maailmalla aiheesta on kirjoitettu 1990-luvulta lähtien. Suomeenkin keskustelu rantautui viimeistään 2000-luvun alussa.

Aalto-yliopiston ja Hankenin vuonna 2007 käynnistynyt StratMark-tutkimushanke on kartoittanut suomalaisyritysten strategisen markkinoinnin tilaa ja ongelmakohtia jo kymmenen vuotta. Tuloksissa ei ole hurraamista: valtaosassa suomalaisyrityksiä markkinasuuntautunut liiketoimintakulttuuri hakee vielä uomaansa.

Paljon puhetta, vähän tuloksia siis. Mistä tämä johtuu? Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun käytäntöön suuntautunut professori Pekka Mattila pitää syynä sitä, että strategisesta markkinoinnista on puhuttu väärään sävyyn.

”Siitä on tullut keppihevonen yritysten valtapolitiikalle. On ajateltu, että koska markkinointi on strategista, markkinointijohtajankin pitää päästä johtoryhmään, saada isompi budjetti, enemmän resursseja ja puheaikaa tärkeillä foorumeilla. Ei ole ymmärretty, että strateginen markkinointi on paljon funktiota isompi ja syvällisempi asia, tapa katsoa koko organisaation toimintalogiikkaa”, Mattila sanoo.

Ongelmista huolimatta monissa yrityksissä strateginen markkinointi on jo arkea.

Lue koko artikkeli perjantaina 13. tammikuuta ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö