Markkinoinnin mittaaminen

Ville Perttula 7.10. 16:50 päivitetty 9.10. 09:43

Markkinointijohtajat tarvitsevat liiketoiminnan mittareita – "Aidosti myyntiin meneviä mittareita käytetään aika harvassa organisaatiossa"

Colourbox

Valtaosa markkinoinnin tuloksista raportoidaan vielä laadullisesti.

Markkinoinnin tulosten mittaaminen on vielä harvinaista Suomessa. Valtaosa markkinoinnin tuloksista raportoidaan vielä laadullisesti, vaikka teknologian avulla tulokset saisi myös lukuina ulos. Kun markkinointia ei ­mitata kunnolla, markkinoinnin ja liiketoimintatavoitteiden suhde jää väljäksi. Kun niin käy, yritysjohto ei välttämättä ota markkinointia vakavasti.

Toistaiseksi monen markkinointi­johtajan päävastuu rajoittuu yhä perintei­seen markkinointiin, esimer­kiksi brändin rakennukseen, mainontaan, markkinatutkimukseen ja tiedottamiseen. Sen sijaan esimerkiksi strategian muodostamisesta, myynnistä tai innovaatiotyöstä markkinointijoh­taja on ulkona.

Tätä tukevat Deloitten ja Mainostajien Liiton CMO 2017 -selvityksen tulokset: Yrityksen johto­ryhmässä istuu alle puolet, vain 39 prosenttia, suomalaisista markkinointijohtajista. Vain 37 prosenttia raportoi vähintään viikoittain toimitusjohtajalle. Niin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa kuin Norjassa markkinointijohtajat arvioivat, että heidän roolinsa laajenee ja sisältää yhä enemmän liiketoiminnan kannalta strategisia osa-alueita tulevaisuudessa.

Kun markkinoinnin tulosten mittaaminen yleistyy, markkinointijohtaja löytyy yhä useamman yrityksen johtoryhmästä. Näin uskoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki | Kuva: Mainostajien Liitto

”Aidosti myyntiin meneviä mitta­reita käytetään aika harvassa orga­nisaatiossa. Seuraava askel on se, että aletaan mittaamaan liiketoimintakokonaisuuteen liittyviä asioita. Näin tehdään vain muutamissa firmoissa. Esimerkkejä löytyy teollisuudesta ja kaupanalalta”, Lemminki sanoo.

Suomessa on sekä kehitetty että myyty markkinoinnin automaatioratkaisuja jo vuosia. CMO 2017 -selvityksen mukaan 65 prosenttia yrityksistä käyttää markkinoinnin automaatiota tavalla tai toisella.

Lemmingin mukaan Suomessa on hyvä pohja mittaamiselle, mutta ongelmia on siitä huolimatta.

”Jos kysytään, kuka on saanut markkinoinnin automaatiosta mitat­tavia hyötyjä ja saanut automaatio­ratkaisuja käyttöönsä, luvut ovat aika pieniä. On meillä perinteisiä markkinoinnin mittareita, meidän vaan pitää mennä liiketoiminnan mittareihin.”

Deloitte Digitalin Suomen-maa­johtajan Mikko Rädyn mielestä markkinointijohtajien pitäisi luoda yhteys analytiikan ja liiketalouden välille.

Deloitte Digitalin Suomen-maajohtaja Mikko Räty

”Markkinointi-ihmiset mittaavat Google Analyticsin kautta, paljonko uutiskirjettä klikataan ja paljonko sivuilla on kävijöitä. Yhtiön hallitusta ei kiinnosta, paljonko verkkosivujen kävijämäärä kasvaa, jos sillä ei ole yhteyttä siihen, mihin kävijämäärän nousu vaikuttaa. Tuota yhteyttä ei tällä hetkellä ole.”

Lue juttu markkinoinnin tulosten mittaamisesta kokonaisuudessaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (17/17).

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö