Etiikka

Aleksi Ylä-Anttila 21.4. 07:30

Mikä on totuuden merkitys mainonnassa? "Koskaan ei voi tietää, milloin raja tulee vastaan"

Kristina Isolan vuonna 2007 Marimekko-brändille suunnittelema Metsänväki-kangas paljastui plagiaatiksi vuonna 2013. Isola myönsi plagioinnin. Tapauksen seurauksena Marimekko lopetti yhteistyön Isolan kanssa.

Mainonnan tarkoituksena on saada kuluttaja tekemään päätös. Tämä edellyttää mainostajalta rehellisyyttä ja avoimuutta kuluttajaa kohtaan.

Yritysviestinnässä ja markkinoinnissa kuluttajille saatetaan tarjota silloin tällöin puutteellista tai kokonaan väärää tietoa. Salolainen Perniön Liha mainosti alkuvuodesta kaiken lihansa olevan kotimaista alkuperää. Myöhemmin selvisi, että tuotannossa oli käytetty myös ulkomaista sianlihaa.

Vuonna 2013 tekstiili- ja vaatetusalan brändi Marimekko toi markkinoille Kristina Isolan suunnitteleman Metsänväki-kankaan, joka paljastui plagiaatiksi ukrainalaisen Maria Primatshenkon 1963 julkaisemasta työstä Rotta matkalla.

Perniön Lihan toimitusjohtaja Rami Himanto myönsi virheellisen tiedon levittämisen. Hänen mukaansa kyse oli prosessivirheestä. Himanto on syytteessä markkinointi- ja terveysrikoksesta.

Myös Isola myönsi plagioinnin, jonka jälkeen Marimekko lopetti yhteistyön hänen kanssaan. Viestintätoimisto Cocommsin toimitusjohtaja Johanna Markkanen sanoo, että ammattimainen viestintä on aina totuudenmukaista.

Mainonnassa, jossa lähtökohtaisesti pyritään vaikuttamaan kuluttajan tekemiin valintoihin, totuudellisuus on niin ikään ensiarvoisen tärkeä lähtökohta.

"Minusta on vähintäänkin rehellistä ja eettistä, että kuluttajalle annetaan valinnan tueksi faktat oikein. Ei mitään valittuja tai vaihtoehtoisia faktoja, vaan niin paljon totuutta, kun objektiivisesti pystytään keräämään", Markkanen sanoo.

Viestintätoimistot saavat asiakkaikseen välillä yrityksiä ja organisaatioita, jotka ovat ajautuneet kohun keskiöön.

Tekirin hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaan mukaan toimisto pyrkii omassa toiminnassaan noudattamaan "brutaalin totuudellisuuden" periaatetta. Se merkitsee sitä, että toimisto edellyttää itseltään ja asiakkailtaan totuuteen pyrkimistä.

"Aina, kun viestitään, valitaan faktoja. Usein nämä keissit ovat sellaisia, että faktoja käyttämällä asiat saadaan näyttämään halutun laisilta. Suosittelemme kuitenkin vahvasti asiakkaillemme sitä, että totuutta etsitään ja totuudellisesti toimitaan niiden viestien kohdalla, joita pannaan maailmalle", Saukkomaa kertoo.

Aina hyväkään aikomus ei johda haluttuun, totuudelliseen lopputulokseen. Saukkomaan arvion mukaan osa julki päätyneestä väärästä tiedosta on levinnyt inhimillisten virheiden seurauksena.

Kun virhe tapahtuu, se leviää usein kulovalkean tavoin erityisesti sosiaalisessa mediassa. Johanna Markkasen mielestä Marimekon kaltainen vahva brändi voi kestää kolhuja menettämättä asiakaskunnan luottamusta.

"Jos ajatellaan Suomen lippulaivabrändejä, kuten Marimekkoa ja Finnairia, kyllä niillekin on sattunut matkan varrella kompastuksia. Ne porskuttavat silti aika hyvin. Ei se loputtomasti kuitenkaan kestä. Suosittelisin kaikkia pysymään oikeassa tiedossa. Koskaan ei voi tietää, milloin se raja tulee vastaan."

Lue markkinoinin etiikkaa käsittelevä reportaasi tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).