Brändi 2016

Harri Repo 23.9. 06:58

Nokian Renkaista lähti ilmat kerralla

Annamari Tolonen
"Tv-mainonta ei välttämättä ole hyvää brändinrakennusta sellaisissa maissa, joissa meillä on vain muutama myyntipiste", Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen muistuuttaa.

Rengasbrändien arvostus laski selvästi viime vuodesta.

Alkutalven rengastestikohu romahdutti Nokian Renkaat täydellisesti tämän vuoden brändimittauksessa. Viime vuonna kunniakkaalla 29. sijalla ollut brändi putosi kokonaan 200 arvostetuinta brändiä -listalta.

Paljon paremmin ei mennyt Hakkapeliitta-brändilläkään. Rengasmerkki rysähti 18. sijalta yli sata pykälää alaspäin sijaluvulle 144.

Nokian Renkaille brändiromahdus ei tullut aivan yllätyksenä.

”Tämä oli täysin odotettu juttu. Jos brändin sijoitus olisi laskenut vain vähän, olisin epäillyt, voiko bränditutkimuksiin luottaa”, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kommentoi.

Testikohu vaikutti myös muiden rengasmerkkien arvostukseen. Kaikkien tutkimuksessa mukana olleiden rengasmerkkien kouluarvosana laski viime vuodesta. Nokian Renkaat säilytti heikenneenäkin ykkösasemansa ihmisten rengasmielikuvissa.

”Aseman säilyminen on kuitenkin loistava uutinen”, Tähtinen ihastelee.

Myynnin tason säilyminen antaa Nokian Renkaille hengähdysaikaa. Markkinointistrategiat aiotaan säilyttää ennallaan kylkeen tulleesta lommosta huolimatta.

”En ollenkaan väheksy bränditutkimusten merkitystä, päinvastoin. Ostoaikeet ja suosittelut ovat kuitenkin oleellisempia mittareita kuin arvostus”, Tähtinen sanoo.

Lue koko juttu perjantaina ilmestyneestä M&M-lehdestä.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.