Pankit

Laura Kukkonen 11.8. 07:30

Pankki sitouttaa rehellisyydellä - "Hyvä ja väitteiden mukainen toiminta muuttuu markkinoinniksi"

Pankit pyrkivät korjaamaan mainettaan muun muassa sijoitusneuvonnan ylilyöntien jälkeen.

Maine meni taas.

Neljä finanssialan toimijaa sai Fivalta sakot ja julkisen varoituksen keväällä sijoitusneuvontaan liittyen. Mukana oli kaksi pankkia: Nordean Suomen sivuliike ja Helsingin OP.

Fivan päätös synnytti kiihkeän keskustelun, kun yksittäiset asiakkaat toivat kokemuksiaan julki.

Samaan aikaan pankkitoimialaa ravistelevat muutokset kiihtyvät. Pian pankkien on avattava ohjelmistorajapintansa ja tuotava uusi, avoimuutta vaativa sääntely käytäntöihin.

Kisa asiakkaiden rahoista käy kiivaana. Teknologian kehitys, mobiilipalvelut ja uudet kilpailijat haastavat alaa.

Pankin täytyy pitää huolta siitä, että markkinointi on fiksua ja rehellistä, OP Ryhmän markkinointijohtaja Antti Nieminen sanoo. Julkinen keskustelukin voi olla markkinointia.

"Ei voi väittää jotain ja tehdä toisin, siitä jää nykyisin helposti kiinni. Jos toiminta on hyvää ja väitteiden mukaista, se muuttuu markkinoinniksi. Jos se on huonoa, se muuttuu negatiiviseksi julkisuudeksi", Nieminen kertoo.

Nordean henkilöasiakkaista vastaavan liiketoimintajohtajan Jussi Mekkosen mielestä paras keino saada menetetty maine takaisin on keskittyä asiakaskohtaamisiin.

"En usko temppuihin. Asiakaskohtaamisten kautta syntyy tarinoita. Jos ne ovat positiivisia, maine paranee. Jos tarinoiden summa on negatiivinen, maine on heikkenevä."

Pankkijätit saivat toimia rauhassa melko pitkään. Nykyisin asiakastarinat leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa.

Muihin pankkeihin liittyvä negatiivinen kirjoittelu ei auta ketään, Säästöpankkiryhmän markkinointi- ja viestintäjohtaja Laine Spellman sanoo.

"Ei ole kenenkään etu, että asiakkaita kohdellaan huonosti. Pitäisi toimia läpinäkyvästi, ihmisten tarpeet huomioiden ja kertoa oikeat asiat rehellisesti", Spellman kertoo.

Markkinointijohtaja Pekka Haverinen arvioi S-Pankin maineen ja brändin olevan hyvällä tolalla.

"En iloitse kilpailijoiden vastoinkäymisistä. Iloitsen S-Pankin saamista hyvistä arvioista ja tyytyväisistä asiakkaista."

Lue lisää pankkien markkinoinnista, mainostoimiston roolista ja paikallispankin mainonnasta tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 13/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

13.12.2017 11:50

Raha ei Suomessa ole todellakaan halpaa

Pikaluotoille on säädetty korkokatto, mutta säätely koskee vain alle 2 000 euron luottoja. Pikavippiyhtiöt ovat oppineet nopeasti leipomaan paketteja, jolla tuon rajan voi kiertää.