Optikot

Laura Kukkonen 16.6. 07:05

Rilliralli kiihtyy - kova kilpailu lisää tarvetta markkinoida

Antti Nikkanen

Optisen alan ketjut Instru Optiikka, Silmäasema ja Specsavers haluavat erottua, kun näkemisen markkinat kasvavat.

Näkemisen ja silmäterveyden markkinat kasvavat, kun Suomen kansa ikääntyy ja sote-uudistus lähestyy. Markkina on tiukasti kilpailtu, joten aktiivinen markkinointi on välttämätöntä. Haasteita lisää se, että tuotteet ja palvelut ovat päältä katsoen samanlaisia kaikilla.

Optinen ala on vahvasti ketjuuntunut. Kolme suurinta toimijaa Instru Optiikka, Silmäasema ja Specsavers lohkaisevat liki kolme neljäsosaa markkinasta.

Markkinajohtaja Instru Optiikka on lisännyt markkinoinnin osuutta liikevaihdosta vuosien varrella, kertoo toimitusjohtaja Catarina Fagerholm. Kilpailu on kasvattanut markkinoinnin tarvetta.

"Markkinoinnissa pitää olla todella aktiivinen ja hinnoittelun täytyy tietysti olla kilpailukykyistä", Fagerholm sanoo.

"Panemme joka vuosi vajaat kymmenen prosenttia budjetista markkinointiin. Haluamme näkyä ja olla koko ajan kuluttajan mielessä."

Silmäasema on vastikään virkistänyt markkinointiviestintäänsä. Konseptityö alkoi viime vuonna, ja uusi Ivalo Creative Agencyn kanssa rakennettu Maailman ainoa Silmäasema -viesti astui esiin keväällä ennen pörssisuunnitelmien julkistusta.

"Halusimme ottaa asiakkaan näkökulman ja osoittaa, miltä maailma näyttää asiakkaan silmin. Samalla viestimme kokonaispalvelutarjonnastamme", Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo kertoo.

"Ajattelemme, että kaikki on markkinointiviestintää – myös se, mitä asiakas kohtaa myymäläympäristössä. Fyysiset toimitilat ovat osa sitä, ei vain median käyttö", Kohmo sanoo.

Kymmenen vuotta sitten Suomeen rantautunut Specsavers toi silmälasikauppaan tiukan hintakilpailun Valitse 2 maksa 1 -konseptillaan. Hinta on Specsaversin dna:ssa ja myös pysyy siellä, sanoo markkinointijohtaja Minna Keränen.

"Markkinoinnin sisältö on muuttunut siten, että tuomme enemmän esiin palveluja sekä terveyteen ja tutkimukseen liittyviä konsepteja", Keränen kertoo.

Markkinan kasvu kasvattaa alan toimijoita. Koska Suomen väestö ikääntyy, erityisesti kaihileikkauksien määrä kasvaa. Myös ruutujen tuijottaminen lisää näkemisen haasteita. Eliniän noustessa silmäterveyden palveluja tarvitsevien ihmisten määrä lisääntyy. Lisäksi hallituksen esitys valinnanvapaudesta on mahdollisuus yksityisiä silmäterveyspalveluja tarjoaville.

Lue koko reportaasi optisen ja silmäterveyden alan markkinoinnista Markkinointi & Mainonta -lehden numerosta 12/2017. Jutussa paljastuvat muun muassa ketjujen isoimmat markkinointiteot tälle vuodelle ja mainostoimiston näkemys alan tilaan.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö