Markkinointi

M&M 13.8. 12:00

Tour de France on yli satavuotias markkinointisirkus – vuonna 2011 katsojat raivostuivat, kun eivät saaneet ilmaista mainoskrääsää

Erkki Izarra

Tour de Francen sponsorit saavat rahoilleen vastineeksi paikan letkasta, jossa brändit kilpailevat huomiosta mielikuvituksellisilla kulkuneuvoilla.

Tour de France on yli sata vuotta vanha markkinointikikka. Se saa miljoonat katsojat teiden varsille säntäilemään uhkarohkeasti mainoskrääsän perässä ja heiluttamaan suosikkibrändiensä lippuja. Suurimman osan matkasta pyöräilijät etenevät kovaa vauhtia tiiviinä pakettina. Parvi viuhahtaa ohitsesi muutamassa sekunnissa. Me kotikatsomoissa emme tiedä, että tapahtumalla on toinenkin, jopa pyöräilijöitä suurempi houkutin, nimittäin markkinakaravaani.

Tour de Francen sponsorit saavat rahoilleen vastineeksi paikan letkasta, jossa brändit kilpailevat huomiosta mielikuvituksellisilla kulkuneuvoilla. Perheet kerääntyvät hurraamaan sytkäriautoa, hevosautoa, leivosautoa ja makkara-autoa. Kivannäköiset pojat ja tytöt heittelevät autoista mainostavaroita. Katsojat vilkuttavat autoille, yrittävät kiinnittää heittelijöiden huomion, syöksyvät, ryömivät, repivät ja riemuitsevat saadessaan krääsää.

Vuonna 2011 Tourin reitti kulki luonnonsuojelualueen läpi ja sponsoreita kiellettiin heittämästä tavaraa. Paikalle tulleet fanit raivostuivat niin, että katsojajoukko hyökkäsi karavaanin kimppuun. Heidät oli petetty.

Mitä saaliskassista löytyy? Paljon ihmeellisiä muovijuttuja, joille on vaikea keksiä yhteyttä pyöräilyyn tai edes käyttötarkoitusta.

Mutta on siellä myös oikeaa Cochonoun makkaraa, St Michelin leivoksia, Carrefourin lippalakkeja ja hotelliketjun minirantapalloja. Kestosponsori Bic, joka valmistaa partakoneita, kuulakärkikyniä ja sytkäreitä, jakoi kerran kertakäyttötuhkakuppeja. Se on tavallaan tulkittavissa ekoteoksi, mutta suurin osa krääsästä näyttää menevän lapsille.

Kivennäisvesimerkki Vittel sentään jakaa vesipulloja ja kylttejä, joihin voi kirjoittaa suosikkinsa nimen. Heidän rekoissaan roikkuu valjaissa tyttöjä ja poikia, jotka suihkuttavat helteessä paahtuneita katsojia painepesurilla.

Tour de France on omituinen yhdistelmä perinteitä ja lyhytjännitteistä uudistumista. Kilpailun keksi L’Auto-lehden toimittaja Géo Lefèvre. Hänen tavoitteenaan oli lyödä laudalta kilpaileva Le Vélo -lehti. Ensimmäisen kerran matkaan polkaistiin vuonna 1903. Suunnitelma onnistui yli odotusten, sillä levikki kaksinkertaistui ja kilpailija lakkautettiin jo seuraavana vuonna.

Porkkanaksi pyöräilijöille on alusta lähtien kelvannut raha ja kunnia. Nykyisen kaltaiset brändien mukaan nimetyt tiimit tulivat kuvioihin jo varhain. Välillä kokeiltiin kansallisia tiimejä, mutta se ei toiminut. Pyöräilijöitä ja jopa kannustajia löytyi paremmin esimerkiksi kellomerkki Festinalle ja autovuokraamo Europcarille. Kaupallisia mutta myös kansallistunteisiin vetoavia tiimejä ovat olleet Hollanissa Rabobank, Baskimaassa teleoperaattori Euskatel, USA:ssa U.S. Postal ja tuoreimpana menestystarinana brittien Team Sky.

Juttu Tour de Francesta ja markkinoinnista on luettevissa kokonaan M&M:n numerosta 13/2017.

Tilaa M&M nyt

M&M:n tilaajana saat markkinointia laajasti käsittelevän lehden kahden viikon välein.

Täytä nimi- ja osoitetietosi alla oleviin kenttiin. Tilauksesi välittyy lehden tilaajapalveluun. Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia.

Lehden saajan tiedot
Maksajan tiedot (jos eri kuin tilaaja)

Tilausehdot

Kestotilaajana saat lehtesi aina edullisimmin. Kestotilaus on voimassa niin kauan kuin haluat ja jatkuu automaattisesti valitsemallasi laskutusjaksolla (12 kk tai 6 kk), kulloinkin voimassaolevaan kestotilaushintaan jollei toisin ilmoiteta ja ellei tilausta peruta. Vuodessa ilmestyy 22 numeroa.

Hinnat on voimassa toistaiseksi ja koskee vain kotimaan toimituksia, ulkomaille postimaksulisä. Arvonlisävero sisältyy hintaan.

Nimi- ja yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksii. Halutessasi voit kieltää tietojesi käytön/luovutuksen ilmoittamalla siitä Talentum Media Oy:n tilaajapalveluun.

Tilaajapalvelun yhteystiedot

Talentum Median tilauspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 020 442 4100 *)
Sähköposti: tilpal@talentum.fi
PL 920
00101 Helsinki

*) Puheluhinnat (sis. alv 24 %):
Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min. Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.
Ulkomailta ao. maan ulkomaanpuhelumaksu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.