Mainonnan monitaho 10/10

Aleksi Ylä-Anttila 18.8. 08:01 päivitetty 22.8. 10:32

Kim Weckström: Hyvää markkinointia ei tehdä yksin

Outi Järvinen
Kim Weckström

Avauksen Kim Weckström on ehdolla Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaksi. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta 21.8–13.9. M&M:n verkkosivuilla. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Miten olet pyrkinyt kehittämään markkinointiviestintää Suomessa?

Kim Weckström

Työura: Avaus 2007-, Satama Interactive 1997–2001, Duuni.net 1995–1997, M&M 1994–1997, City-lehti 1985–1993, Helsingin yliopisto, viestinnän apulaisprofessorina 1980–1989

Koulutus: Tampereen Yliopisto – Tiedotusopin laitos 1975-1980, valmistunut Yhteiskuntatieteen lisensiaatiksi

"Perustamalla alan yrityksiä ja toisaalta yrittämällä ymmärtää toimialaa ja nähdä, mihin suuntaan ollaan menossa. Kehittäminen on tapahtunut hankkeiden kautta, joista ehdottomasti tärkein on Avaus Marketing Innovationsin perustaminen vuonna 2007. Meitä oli neljä perustajaa ja hyvää kumppania. Minun lisäkseni mukana olivat Tom Nickels, Harri Roschier ja JP Virtanen, jotka kaikki ovat entisiä Talentumin työntekijöitä. Avaus on toivottavasti ollut uuden markkinoinnin airue Suomessa ja osallistunut vahvasti Suomen markkinoinnin kehittymiseen. Sitä ennen suurin hanke oli Satama Interactive vuonna 1997, joka oli ensimmäinen digimarkkinoinnin suuri toimija Suomessa. Sitä ennen oli vielä Markkinointi & Mainonta -lehden perustaminen vuonna 1994."

Mitä pidät suurimpana saavutuksenasi?

"Suurimpana saavutuksena pidän ehkä kuitenkin Avauksen perustamista. Avaus on nyt iso 150 hengen yritys, joka toimii Pohjoismaissa ja Puolassa. Avaus on toivottavasti ollut uuden markkinoinnin airut Suomessa ja osallistunut vahvasti Suomen markkinoinnin kehittymiseen. Haluan alleviivata sitä, että en ole tehnyt näitä asioita yksin. Kaikki ovat olleet hyviä kimppahankkeita. Kanssaperustajat ja partnerit ovat olleet tärkeitä. En halua ottaa kunniaa yksin Avauksen, en Satama Interactiven enkä M&M:n perustamisesta"

Mikä on ollut suurin muutos markkinointiviestinnässä tähän mennessä urasi aikana?

Mikä Mainonnan Monitaho?

  • Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen.
  • Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967, joten tänä vuonna tunnustus täyttää 50 vuotta. Mainonnan Monitaho -tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.
  • Tunnustukseen kuuluu lisäksi MAT-säätiön stipendi, jonka tunnustuksen saaja ohjaa haluamalleen kohteelle tai hankkeelle. Sen tulee edistää markkinointiviestinnän alaa.
  • Viimeksi tunnustuksen sai Milttonin perustaja ja toimitusjohtaja Mathias Järnström.
  • Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajiksi on ehdolla kymmenen ihmistä. Markkinointi & Mainonta esittelee ehdokkaat 7.8.-18.8.
  • Maanantaina 21.8. M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Äänestys päättyy 13.9.
  • Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

"Olen nähnyt kaksi todella suurta muutosta. Kaikkein suurin niistä on menossa juuri nyt. Se on markkinoinnin digitransformaatio. Se tarkoittaa sitä, että yritysten markkinointi mullistuu datalla, teknologialla ja uudenlaisilla sisällöillä. Samaan aikaan taustalla koko markkinoinnin ekosysteemi muuttuu. Lyhykäisyydessään tämä merkitsee sitä, että maksetun median ja perinteisten luovien sisältöjen merkitys laskee. Samaan aikaan yrityksen omien kanavien ja kyvykkyyksien rooli kasvaa. Samalla isot globaalit toimijat, kuten Facebook ja Google, vievät elintilaa kansallisilta toimijoilta, esimerkiksi kansallisilta medioilta. Tämä muuntaa yritysten sisäisen markkinoinnin aika perusteellisesti samalla, kun ympäristö ja ekosysteemi, jossa markkinointia tehdään, mullistuu. Tämä on viimeisin murros. Sitä ennen oli myös valtava murros, joka oli kuitenkin vähämerkityksellisempi markkinoinnin kannalta. Se oli internetin tulo vuonna 1994. Se käynnistyi toden teolla vuoden 1997 paikkeilla, sattumoisin samana vuonna, kun Satama Interactive perustettiin."

Millaisia tavoitteita sinulla vielä on?

"Minulla ja kumppaneillani on yksi iso konkreettinen tavoite. Se on Avauksen kansainvälistyminen. Meillä on nyt toimintaa käytännössä kaikissa Pohjoismaissa. Seuraavaksi on vuorossa Saksa."

Mikä on motto työssäsi?

"Hoen usein, että tulevaisuus näkyy kirkkaasti kolmen-neljän vuoden päähän, jos vähän tekee työtä. Mutta sen jälkeen on sumuista. Kaikki tekeminen on perustunut siihen, että on suurin piirtein osannut hahmottaa, mitä tulee kolmen-neljän vuoden kuluttua."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.