Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 12.9. 15:27

ABC:n kampanja pureutuu liikenneturvallisuuteen: "Ei mennä liikenneraivo edellä"

ABC
Kampanjan näkyvin osa ovat varta vasten teetettävät take away -kahvikupit. Jokainen kampanjan lähettiläs saa oman nimikkokupin. Kuvassa vasemmalta lukien Maarit Hurmerinnan, Milla Paloniemen ja Leo-Pekka Tähden nimikkokupit.

ABC on käynnistänyt 1.9. lähtien koko syksyn kestävän Ilolla liikenteessä -kampanjan, jonka tavoitteena on kannustaa suomalaisia kohteliaampaan käyttäytymiseen liikenteessä.

Kampanjan näkyvin osa ovat ABC-ketjun take away -kahvikupit, joita ketju myy kehitysjohtaja Antti Erikiven mukaan noin miljoona kappaletta kuukaudessa.

Kupit saavat kampanjan myötä uuden ulkoasun syksyn ajaksi. Kampanjan lähettiläiksi on valittu kuusi julkisuudenhenkilöä yhteiskunnan eri osa-alueilta. Heistä jokainen saa kampanjan myötä oman nimikkokupin, joista odotetaan tulevan suosittuja keräilykappaleita.

Lähettiläiksi on valittu muusikko Maarit Hurmerinta, sarjakuvapiirtäjä Milla Paloniemi, radiojuontaja Nina Backman, valokuvaaja Caj Bremer, huippu-urheilija Leo-Pekka Tähti ja rap-artisti Arttu Lindeman.

Meillä oli aika pitkä lista henkilöitä, joita pohdittiin. Monet mukaan valituista muusikoista viettävät esimerkiksi paljon aikaa tien päällä. Kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä. Kasassa on positiivinen porukka. Ainakin lehdistötilaisuudessa kaikki osallistujat vaikuttivat hyvin innokkailta. Heidän mielestään kyse on tärkeästä asiasta", kertoo ABC:n kehitysjohtaja Antti Erikivi.

Take away -kuppeja on saatavilla kolmea eri kokoa: iso 400 ml (Milla Paloniemi ja Leo-Pekka Tähti) keskikoko 350 ml (Caj Bremer ja Maarit Hurmerinta) ja pieni 250 ml (Niina Backman ja Arttu Lindeman).

Kuppien kautta lähettiläät voivat kertoa kansalaisille terveisensä itselleen sopivalla tavalla. Esimerkiksi Milla Paloniemen kahvikuppia koristaa hänen sarjakuvistaan tuttu hahmo kiroileva siili.

Leo-Pekka Tähden kupissa pyörätuolikelaaja kertoo arvostavansa suomalaisessa liikenteessä sitä, että ihmiset ajavat nopeusrajoituksien mukaan eivätkä kaahaa. Niina Backmanin mukaan "Hymy jää aina mieleen".

"Ei mennä liikenneraivo edellä, vaan pohditaan, miten pystymme huomioimaan kanssakulkijaa pienillä teoilla", kiteyttää Erikivi.

ABC teetti aiemmin tutkimuksen, jossa selvitettiin, mikä suomalaisia ilahduttaa liikenteessä. Tämän selvityksen pohjalta ketju haluaa osallistua liikenneturvallisuuskeskusteluun ja viestiä näkemyksistään. Erikiven mukaan kampanjaan liittyen on luvassa ainakin jonkin verran radiomainontaa.

"Olemme mukana Vuosisadan liikenneteko -hankkeessa. Halusimme lisäksi tehdä oman ulostulon asiassa, jonka koemme tärkeäksi. ABC myös pyrkii teiden varsilla omalta osaltaan tuottamaan liikenneturvaa palvelujensa kautta. Sen vuoksi teema sopii meille hyvin."

Syyskuun alussa startannut kampanja jatkuu Erikiven mukaan niin pitkään kuin kahvikupit riittävät. Alustavan arvion mukaan take away -kuppeja riittänee joulukuun puoliväliin saakka.

"Kahvikuppeja menee noin miljoonan verran kuukaudessa. Voisi ajatella, että kampanjan puitteissa kontakteja siis syntyy noin kolmen miljoonan kahvikupin kautta. Toivottavasti saamme sitä kautta liikkeelle vähintään kolme miljoonaa ajatusta liikenneturvasta", sanoo Erikivi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.

Arvostetuimmat brändit 2017

22.09.2017 07:58

Perinteiset brändit menestyvät

Suomen arvostetuin brändi on edelleen Fazerin Sininen, ilmenee Markkinointi & Mainonnan ja Taloustutkimuksen Arvostetuimmat brändit 2017 -tutkimuksesta.