Kulttuuri

Markus Ånäs 6.10. 14:31

Aku Ankka päätyi Ateneumiin taiteen nimissä

Jarno Juuti
Ateneumin taidemuseo

Kun Ateneum esittelee Aku Ankka -aiheisia teoksia, Ateneumin ja Disneyn tai Sanoman välillä ei liiku rahaa.

Ankallisgalleria lienee jokaiselle suomalaiselle tuttu taidemuseo. Niin laajalti luettu Aku Ankka -lehti on ollut aina 1950-luvun puolivälistä. Aku Ankka on ollut aina kuuluisa nimenväännöksistään, joissa Ankkalinnaan tuodaan omat vastineensa kuuluisista paikoista tai ihmisistä. Ankallisgalleriakin muistuttaa erehdyttävästi suomalaista Kansallisgalleriaa, johon kuuluvaan Ateneumiin on nyt avattu Aku Ankka -aiheisia teoksia esittelevä näyttely.

Näyttelyssä ovat mukana Alpertti Aatelviltti, Altti Fasaani, Akseli Kala-Kallela, Arvi Liljaluntti, Eino Maininkinen, Huuko Simpura sekä Nantti Vonrikti, joiden teoksia ovat muun muassa Ankanpoika ja varis, Elämäntaiteilija Hannu Hanhi, Iltaa ja köyhyyttä kohti, Leikkiviä ankanpoikia rannalla sekä Taistelevat Ankat. Yhteensä esillä on 12 maalausta, joita toteuttamassa ovat olleet Aku Ankan piirtäjät Daan Jippes, Kari Korhonen, Kati Kovács, Don Rosa ja Ulrich Schröder.

Ateneum on ollut jo pitkään suomalaisen kulttuurisponsoroinnin kärkietenijä. Erityisesti sen ja KPMG:n välinen yhteistyö on ollut syvyydessään omassa luokassaan. KPMG:n järjestämät Yritysjohdon taideillat ovat houkutelleet paikalle satoja suomalaisia päättäjiä tutustumaan Ateneumin näyttelyiden avajaisten rinnalle järjestettyihin taideiltoihin.

"Ateneumilla on lämpimät suhteet yritysmaailmaan. Systemaattisen sponsoritoiminnan kautta yritykset tukevat museon näyttelyitä ja mahdollistavat monipuolisen toimintamme", Ateneum tiedottaa. "Yhteistyö Ateneumin kanssa tuo yrityksille myönteistä näkyvyyttä ja laadukkaita vastikkeita."

 

Aku Ankan kustantajana toimii Sanoma Media, joka on yksi kolmesta Ateneumin pääyhteistyökumppanista ja sen oman uutisoinnin mukaan idea Ankallisgalleria-näyttelystä tuli juuri Aku Ankan suunnalta. Ateneumin johtaja Susanna Pettersson toteaa, ettei kyse ole markkinointiyhteistyöstä.

"Tämä ei liity yritysyhteistyötoimintaamme. Vaikka ajatus näyttelystä tuli Aku Ankan toimitukselta, tämä on puhtaasti oma sisällöllinen hankkeemme", kertoo Susanna Pettersson.

Koska tiedetään, että Disney valvoo hahmojensa hyödyntämistä tarkasti, voisi kuvitella Ateneumin joutuvan Ankallisgalleria-näyttelyssä jopa maksumieheksi, jos se kerran ei ole yritysyhteistyöprojekti.

"Tässä ei liiku rahaa puoleen eikä toiseen – Disney tai Sanomat eivät saa meiltä mitään, emmekä me heiltä. Kyse on puhtaasti taiteesta", Pettersson sanoo.

Kansallisgalleria joutui Sinebrychoffin taidemuseossa vuonna 2015 esillä olleen Coca-Colan pullon 100-vuotista historiaa esitelleen näyttelynsä kanssa taidepiirien parjauksen kohteeksi. Ensi vuoden helmikuuhun avoinna oleva ankkanäyttely ei ole sekään jäänyt huomaamatta aina niin valppailta kulttuurielämän vaikuttajilta: kritiikkiä on jo kaadettu.

"Helpointa maailmassa on olettaa asioita selvittämättä ensin faktoja. Museoalaa tuntemattomat voivat keksiä kaikenlaisia salaliittoteorioita, mutta näyttelyitä koskevat päätökset kuuluvat yksiselitteisesti asiantuntijuutemme piiriin. Sisältöön puuttuva yritysyhteistyö on poissuljettua", Pettersson kertoo.

Toisaalta museotoimintaa ei rajoita samanlainen sääntely kuin vaikkapa journalismia – mitään estettä yhteisnäyttelyille ei olisi.

"Ei, mutta jos ihan teoriassa ajateltaisiin, että sellaista jossain tehtäisiin, yhteistyö pitäisi kommunikoida selkeästi kävijöiden suuntaan", Pettersson näkee.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö