Mainonta

M&M 22.2. 10:34 päivitetty 3.3. 15:39

Ala-asteikäiset lapset kuljettivat mainoksia kotiin – Näin reagoi kuluttaja-asiamies

Colourbox

Mainosten jakamiseen vanhemmille lasten välityksellä pyydettiin lupa koulujen rehtoreilta.

Syyslukukauden alussa Koululainen-lehti toteutti kouluissa markkinointikampanjan, jossa kohderyhmänä olivat ala-asteikäisten lasten vanhemmat.

Kampanjassa toimitettiin mainoksia vanhemmille lasten välityksellä.

Kampanjan toteuttamiseen pyydettiin lupa koulujen rehtoreilta ja opettajia ohjeistettiin antamaan materiaali lapsille niin, että se viedään vanhemmille vasta kotona avattavaksi.

Kuluttajasuojalaki katsoo, että alaikäisille suunnattu tai alaikäiset yleisesti tavoittava markkinointi on hyvän tavan vastaista erityisesti, jos siinä on tarkoituksena sivuuttaa vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajina.

Koululainen-lehden tapauksessa kuluttaja-asiamies antoi lehden mainonnasta vapauttavan ratkaisun. Kuluttaja-asiamies huomautti kuitenkin, että lapsia ei voi käyttää mainosten välittäjinä kuin ainoastaan poikkeustapauksissa.

Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä, että vaikka markkinointikampanjan toteutustavassa ei varsinaisesti ollut huomautettavaa, tulee yritysten kiinnittää huomiota siihen, että koulujen tehtävä ei ole toimia markkinointikanavana.

Lasten on vaikeampi ymmärtää mainonnan kaupallista luonnetta, ja kun opettaja tai muu auktoriteetti jakaa markkinointiaineistoa, voi se saada silloin oppilaan silmissä erityisen painoarvon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.