Mainonta

M&M 22.2.2016 10:34 päivitetty 3.3.2016 15:39

Ala-asteikäiset lapset kuljettivat mainoksia kotiin – Näin reagoi kuluttaja-asiamies

Colourbox

Mainosten jakamiseen vanhemmille lasten välityksellä pyydettiin lupa koulujen rehtoreilta.

Syyslukukauden alussa Koululainen-lehti toteutti kouluissa markkinointikampanjan, jossa kohderyhmänä olivat ala-asteikäisten lasten vanhemmat.

Kampanjassa toimitettiin mainoksia vanhemmille lasten välityksellä.

Kampanjan toteuttamiseen pyydettiin lupa koulujen rehtoreilta ja opettajia ohjeistettiin antamaan materiaali lapsille niin, että se viedään vanhemmille vasta kotona avattavaksi.

Kuluttajasuojalaki katsoo, että alaikäisille suunnattu tai alaikäiset yleisesti tavoittava markkinointi on hyvän tavan vastaista erityisesti, jos siinä on tarkoituksena sivuuttaa vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajina.

Koululainen-lehden tapauksessa kuluttaja-asiamies antoi lehden mainonnasta vapauttavan ratkaisun. Kuluttaja-asiamies huomautti kuitenkin, että lapsia ei voi käyttää mainosten välittäjinä kuin ainoastaan poikkeustapauksissa.

Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä, että vaikka markkinointikampanjan toteutustavassa ei varsinaisesti ollut huomautettavaa, tulee yritysten kiinnittää huomiota siihen, että koulujen tehtävä ei ole toimia markkinointikanavana.

Lasten on vaikeampi ymmärtää mainonnan kaupallista luonnetta, ja kun opettaja tai muu auktoriteetti jakaa markkinointiaineistoa, voi se saada silloin oppilaan silmissä erityisen painoarvon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.