Alkoholi

M&M 16.2. 20:46 päivitetty 3.3. 15:39

"Alkoholin myyntiaikaa tulee pidentää selvästi" - Kauppa vaatii alle 7%:n juomia ruokakauppoihin

Antti Mannermaa

"Myymälän aukiolosta poikkeavat tuotteiden myyntiajat aiheuttavat myymälöissä ongelma- ja uhkatilanteita", sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Päivittäistavarakauppa ry vaatii maanantaina 15. helmikuuta julkaistussa tiedotteessaan alkoholin myyntiaikojen vapauttamista.

Järjestö haluaa myös vapauttaa alle 7-prosenttisten alkoholijuomisen myynnin.

"Myyntiaikojen rajoitusten alkoholihaittoja pienentävistä vaikutuksista ei ole esitetty näyttöä. Sen sijaan myymälän aukiolosta poikkeavat tuotteiden myyntiajat aiheuttavat myymälöissä ongelma- ja uhkatilanteita. Alkoholituotteiden huputtaminen ja peittely ei kuulu nykyaikaan. Se on jäänne maailmasta, jossa emme enää elä", Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo tiedotteessa.

"Alkoholin myyntiajat tulee vapauttaa. Alkoholijuomia tulee Suomessakin voida myydä normaalisti myymälän aukioloaikojen mukaisesti. Vähintään myyntiaikaa tulee pidentää selvästi vastaamaan kuluttajien nykyisiä kaupassakäyntiaikoja", Luoto vaatii.

Järjestön mukaan viinit, vahvat erikoisoluet ja muut miedot alkoholijuomat tulee vapauttaa päivittäistavarakaupan valikoimiin yleiseen eurooppalaiseen tapaan.

Uudistukset voidaan aloittaa maltillisesti vapauttamalla ensin alle 7 prosenttia alkoholia sisältävien tuotteiden myynti.

"Nykyinen keskioluen prosenttiraja on keinotekoinen. Samoin ovat juoman valmistustavasta riippuvat myyntirajoitteet. Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus valita juoma sen maun ja tarjottavan ruoan mukaan. Näin myös pääsääntöisesti tapahtuu jos kuluttajat saavat valinnanvapauden. Ravintoloissa myydyin olut on III-olut, vaikka tarjolla on kaikkia vahvuuksia", Luoto sanoo.

Vahvojen oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynnin vapauttaminen ruokakauppoihin toisi järjestön mukaan lukuisia hyötyjä. Se edistäisi tervettä kilpailua ja vähentäisi Alkon sijoittelun aiheuttamaa kilpailuvääristymää sekä tukisi lähipalveluiden ja koko maan asuttavuuden säilymistä.

"Uudistus ei romuttaisi Alkon asemaa, sillä olut ei ole Alkon päätuote. Sen sijaan matkustajatuonnista ylivoimaisesti suurin osa on vahvoja oluita. Alkot myivät vuonna 2014 olutta 8,8 miljoonaa litraa samaan aikaan kun Virosta sitä tuotiin 32 miljoonaa litraa. Mitattiinpa asiaa verotulojen menetyksellä tai kansanterveydellä, monopolilla on vaikea nähdä oikeutusta", Kari Luoto painottaa.

Viime viikolla hallitus linjasi, että Alkojen myyntiaikoja aiottaneen pidentää iltayhdeksään ja ravintoloiden alkoholisäännöstelyä puretaan.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö