Mainonta

Kimmo Lundén 12.2. 14:16 päivitetty 3.3. 15:39

Alma Median Kai Telanne: "Jos täällä jotain aiotaan myydä, markkinainvestointeja on nostettava"

Arttu Laitala
Toimitusjohtajat koolla: Vasemmalta Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne, Talentumin väistyvä toimitusjohtaja Aarne Aktan ja uuden Alma Talentin toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori (edessä).

Suomessa edelleen supistuva mediamainonta kurittaa mediataloja. Perjantaina tuloksensa julkistaneen Alma Median luvuissa mainonnan lasku näkyi.

Alma Media paransi operatiivista tulostaan, vaikka yhtiön koko vuoden liikevaihto laski lievästi 291,5 miljoonaan euroon.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne huomauttikin tilinpäätöstilaisuudessa, että "markkinointiviestinnän markkina Suomessa on alempana kuin koskaan bruttokansantuotteeseen suhteutettuna ja hyvin heikolla tasolla".

"Sanon suoraan sen, että jos tässä aiotaan suomalaista osaamista ja tuotteita myydä ja kaupallistaa, niin markkinainvestointien on noustava ja niitä on nostettava korkeammalle tasolle. Tällä hetkellä meillä on erittäin alhainen aktiviteettitaso Suomessa."

Mediamainonnan määrä laski TNS Media Intelligencen mukaan vuoden 2015 aikana noin kaksi prosenttia edellisvuodesta, ja oli yhteensä 1,2 miljardia euroa.

Joulukuun pudotukset: työpaikat ja telepalvelut

TNS Gallupin mukaan mainonta oli joulukuussa vähän plussalla ajoneuvojen ja elintarvikkeiden osalta, muuten oli mollivoittoista. Vuoden viimeisenä kuukautena miinukset olivat pisimmät työpaikkailmoittelussa (-34,6 prosenttia) ja telesektorilla (-40,0 prosenttia) edellisvuoden vastaavaan verrattuna.

Vaisu työpaikkailmoittelu kertoo myös siitä, että talouden käännettä parempaan saataneen vielä odottaa.

Verkossa mediamainonnan kokonaismarkkinat kasvoivat joulukuussa noin viisi prosenttia. Kasvu oli hidastunut loppusyksyn aikana. Sanomalehtimainonnassa miinusta oli TNS:n mukaan viisi prosenttia.

Alma Median kanssa julkisti tuloksensa samanaikaisesti mediakonserni Talentum, jonka Alma Media osti yrityskaupalla viime syksynä. Talentumin osalta Suomen mainosmyynnin laskun merkitys tulokseen oli Alma Mediaa vähäisempi, koska Talentumin riippuvuus ilmoitustuloista on pienempi.

Mainosalho painoi myös Sanomaa

Tiistaina tuloksensa julkistanut Sanoma kärsi niin ikään ilmoitusmarkkinoiden alhosta Suomessa. Sanoma ei odota mainosmarkkinoiden kasvavan Suomessa kuluvanakaan vuotena.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven odottaa mainoskakun lievästi kasvavan Sanoman toisilla päämarkkina-alueilla Belgiassa ja Hollannissa, mutta ei niin paljon kuin vielä edellisvuonna. Vuonna 2014 Hollannin mainosmarkkinat kokonaisuudessa kasvoi neljä prosenttia.

M&M on osa Alma Media -konsernia.

Juttua päivitetty 15.2. klo 16.05: Mainonnan määrä joulukuussa koski TNS Gallupin yleisiä lukuja eikä ainoastaan mainontaa Alma Median medioissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö