Tulokset

M&M 12.2. 08:59 päivitetty 3.3. 15:39

Alma Median liiketulos kasvoi – digituotteiden liikevaihto ylitti 100 miljoonan liikevaihdon

Miika Kainu

Alma Median verkon mainosmyynnin liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 20,7 prosenttia 23,0 miljoonaan euroon.

Mediakonserni Alma Median liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 23,4 miljoonaa euroa vuonna 2015. Edellisvuonna liiketulos oli 21,4 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevaihto laski 1,3 prosenttia ja oli viime vuonna 291,5 miljoonaa euroa.

Verkkoliiketoiminnan liikevaihto puolestaan kasvoi 8,7 prosenttia ja oli viime vuonna 102,8 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 94,5 miljoonaa euroa.

Mainosmyynnin liikevaihto kasvoi 0,3 prosenttia 146,9 miljoonaan euroon viime vuonna. Painettu mainosmyynti laski 10,2 prosenttia verkon mainosmyynnin liikevaihdon kasvaessa 11,0 prosenttia 80,7 miljoonaan euroon.

”Mediakulutuksen painopiste on nopeasti siirtymässä digitaalisiin kanaviin, etenkin mobiiliin. Mediakäytön muutosten myötä mainostajien panostukset painettuun mediaan laskevat ja siirtymä digitaalisiin kanaviin jatkuu. Vuonna 2015 konsernin digitaalisten tuotteiden ja palvelujen liikevaihdossa ylittyi 100 miljoonan euron rajapyykki, kasvua edelliseen vuoteen oli 8,7 prosenttia”, kertoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne tiedotteessa.

Vuoden 2015 viimeisellä vuosineljänneksellä Alma Median liiketulos ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 26,3 prosenttia edellisvuodesta 7,1 miljoonaan euroon. Vuonna 2014 vastaavana aikana liiketulos oli 5,6 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 2,6 prosenttia edellisvuoden 76,6 miljoonasta eurosta 78,6 miljoonaan euroon.

Verkkoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 17,7 prosenttia 29,1 miljoonaan euroon vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Loka-joulukuussa mainosmyynnin liikevaihto kasvoi 5,2 prosenttia 40,6 miljoonaan euroon edellisvuoden viimeisestä vuosineljänneksestä. Printtimainonta laski 10,9 prosenttia verkon mainosmyynnin kasvaessa 20,7 prosenttia 23,0 miljoonaan euroon.

Alma Media osti Talentumin loppuvuonna 2015. Konserni arvioi yrityskaupan kasvattavan Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016.

Talentumin lehtiä ovat muun muassa Markkinointi&Mainonta, Talouselämä, Tekniikka&Talous ja Tivi.

M&M on osa Alma Media -konsernia.