Mainosala

M&M 23.3. 15:18 päivitetty 24.3. 10:17

Ami Hasan mainosalasta: ”Kannattaa jättäytyä pois, jos ei usko tähän markkinatalousyhteiskuntaan”

Arttu Laitala
Ami Hasan keväällä 2015.

Shortlist-verkkojulkaisun keskiviikkona järjestämässä paneelissa keskusteltiin kiihkeästi markkinoinnin ja mainonnan etiikasta.

Mainostoimisto Hasan & Partnersin perustaja, hallituksen puheenjohtaja Ami Hasan puolusti kipakasti mainosalan kaupallisuutta Sanoman Shortlist-verkkojulkaisun järjestämässä keskustelutilaisuudessa Sanoma-talossa keskiviikkona.

Tilaisuuden aiheena oli markkinoinnin ja mainonnan etiikka. Panelisteina olivat Ami Hasanin lisäksi Måndagin suunnittelija Arto Sivonen, Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen ja DNA:n CDO Kati Sulin. Keskustelua moderoi Shortlistin päätoimittaja Eero Vassinen. Livenä sitä kommentoivat Greenpeace Nordicin maajohtaja Sini Harkki ja SEK:n luova johtaja Jari Ullakko.

Hasanin mukaan mainostoimistojen on tehtävä tuottoa siinä missä muidenkin yritysten. Niin kauan kuin mainostoimisto ja mainoksen tilaaja toimivat laillisella alueella, ei ongelmaa Hasanin mielestä ole.

”Meille tulee laillista liiketoimintaa harjoittava liikeyritys ja sanoo, että meillä on tällainen tuote, mainostakaa sitä. Että meillä sitten rupeisi joku sanomaan, että minulla on valtaa, lopeta sen tuotteen valmistaminen, koska minä henkilökohtaisesti satun olemaan sitä mieltä, että se tuote on ihan perseestä. Oli se sitten maito, sokeri tai turve, eihän sellaista valtaa kukaan voi käyttää. Sitten kannattaa jättäytyä pois, jos ei usko tähän markkinatalousyhteiskuntaan, jossa elämme.”

Hasan & Partners joutui myrskyn silmään Bioenergia ry:lle toteuttamansa Turveinfo-kampanjan vuoksi. Hasan & Partnersia kritisoitiin somessa voimakkaasti kampanjassa esitettyjen turvetuotantoon liittyvien väitteiden vuoksi.

Helsingin Sanomat julkaisi Turveinfo-kampanjan mainokset ja myöhemmin tutki kampanjassa esitetyt väitteet ja totesi osan niistä virheellisiksi.

Keskustelun moderaattori Eero Vassinen pohti, onko ristiriitaa siinä, että lehti julkaisi sekä mainokset että journalistisen jutun niistä. Helsingin Sanomien uutispäällikön Jussi Pullisen mukaan ei ole.

”Ongelmaa ei mielestäni ole niin kauan, kun mediassa pystytään erottaa toimituksellinen linja ja kaupallinen linja. En tiennyt etukäteen, että tällainen kampanja on tulossa tai sitä ollaan julkaisemassa.”

Pullinen toteaa, että Helsingin Sanomat on yhtä aikaa alusta mainoksille ja toimitettu kokonaisuus, josta vastaa vastaava toimittaja.

Hasan puolestaan totesi Helsingin Sanomien tienneen, mitä lehden sivuille päätyy.

”Päätoimittajalla ja toimituspäälliköillä on aina mahdollisuus sanoa, että tätä ei laiteta lehteen. Minulla on monta tapausta, jossa näin on käynyt.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.08.2017 10:42

Mainostajat rämpivät verkossa

Online-kampanjat tavoittavat naiset huonommin kuin miehet, ja todella heikosti kaikki nuoret aikuiset.