Mainonnan monitaho -ehdokas 3/10

Laura Kukkonen 9.8. 12:42 päivitetty 22.8. 10:35

Anne Korkiakoski: "Markkinoinnin lainalaisuudet eivät ole muuttuneet"

Karoliina Paavilainen
Anne Korkiakoski

Markkinoinnin kummitädin tittelin saanut hallitusammattilainen Anne Korkiakoski on ehdolla Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaksi. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta 21.8–13.9. M&M:n verkkosivuilla. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Miten olet pyrkinyt kehittämään markkinointiviestintää Suomessa?

”Kahden viime vuoden aikana näkyvin asia on ollut Siksi markkinointia -hanke. Siihen liittyviin lähes 90 puhetilaisuuteen on osallistunut livenä 8 000 ihmistä verkkokatselun lisäksi ja medialähtöjä on ollut yli 30.

Anne Korkiakoski

Työ: Hallitusammattilainen. Lindströmin, Lunawoodin, Kämp Groupin, Oral Hammaslääkäreiden, Vuoristo-yhtiöiden, Vaasan yliopiston, Oulun Energian, Kalevala Korun ja UN Women Suomen hallituksissa.

Ura: Koneen ja Elisan markkinointi- ja viestintäjohtaja, EuroRSCG:n Suomen tytäryhtiön ja Pohjoismaiden toimintojen johtaja. Aloitti uransa Nesteen markkinatutkijana.

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, Vaasan yliopisto

Lähdin hankkeeseen kahdesta syystä. Ensinnäkin Suomen kansantalous ja sitä kautta hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja veronkannon ja työllistämisen kautta ovat olleet jo pitkään huonossa jamassa. Markkinoinnin ihmisenä minulla oli vahva näkemys siitä, että emme saa kysyntää kasvamaan ja bkt:ta ylös ilman markkinointia. Toinen syy taustalla oli se, että olen ollut alalla 30 vuotta enkä ole kovin tyytyväinen siihen, mihin suuntaan markkinoinnin asema ja sen resurssit yrityksissä ovat olleet menossa pitkällä tähtäimellä. En voinut olla tekemättä jotain. Koen, että on pakko yrittää puhua lähtökohtia paremmaksi seuraaville markkinointia tekeville sukupolville.

Olen ollut toimialalla tsiljoona vuotta. Kun vedin mainos- ja viestintätoimistoja, tein paljon koulutusta markkinoinnin ja viestinnän alueella. Tein vuosien ajan koulutusta ja valmennuksia muun muassa Helsingin kauppakorkeakoulun johtamiskoulutuksen ohjelmassa.”

Mitä pidät suurimpana saavutuksenasi?

"Olen tehnyt markkinointia hyvin erilaisista rooleista, erilaisilla foorumeilla ja eri näkökulmista. Näin olen pystynyt omalta osaltani näyttämään myös nuorille, miten markkinoinnin ympärille voi rakentaa kokonaisen työuran. Toivoisin voivani näyttää, että samaa markkinoinnin kompetenssia voi toteuttaa monesta eri työroolista.

Mikä Mainonnan Monitaho?

  • Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen.
  • Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967, joten tänä vuonna tunnustus täyttää 50 vuotta. Mainonnan Monitaho -tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.
  • Tunnustukseen kuuluu lisäksi MAT-säätiön stipendi, jonka tunnustuksen saaja ohjaa haluamalleen kohteelle tai hankkeelle. Sen tulee edistää markkinointiviestinnän alaa.
  • Viimeksi tunnustuksen sai Milttonin perustaja ja toimitusjohtaja Mathias Järnström.
  • Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajiksi on ehdolla kymmenen ihmistä. Markkinointi & Mainonta esittelee ehdokkaat 7.8.-18.8.
  • Maanantaina 21.8. M&M:ssä avataan äänestyssivu, jossa lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta. Äänestys päättyy 13.9.
  • Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.

Aloitin markkinatutkijan hommista. Suosittelen sitä kaikille. Jossain vaiheessa on hyvä olla myös silmät ja korvat auki, ei vain suu auki."

Mikä on ollut suurin muutos markkinointiviestinnässä tähän mennessä urasi aikana?

"Vain vähän karrikoiden voin sanoa, että mitä enemmän työvuosia ja maileja on takana, sitä pienemmiltä kaikki muutokset tuntuvat. Nyt puheenaiheita ovat digitaalisuuden ja somen tuomat muutokset. Viestinnän ja markkinoinnin keinovalikoimissa ja kanavissa on kuitenkin tapahtunut aina koko ajan muutoksia.

Esimerkiksi kun faksit tulivat, eikä tiedotteita tarvinnut enää lähettää kirjeinä – tai se kun sähköposti tuli käyttöön, se vasta oli revoluutio. Nyt puhumme, että some on muuttanut kaiken, mutta jokaisella kymmenluvulla on tullut paljon uusia kanavia ja keinoja.

Opiskeluaikoinani kova sana oli se, kun Suomeen tuli paikallisradiolupia. Sitä ennen oli vain Yle. Radion käyttö mainonnan tarkoituksiin oli ihan uutta.

Sillä hetkellä isolta tuntuvia mullistuksia tai murroksia on aina. Kun katsoo tarpeeksi etäältä, niitä mahtuu jokaisen viiden vuoden sisään.

Markkinointiin, viestintään ja vallankäyttöön liittyvät lainalaisuudet eivät ole muuttuneet mihinkään. Edelleen puhumme siitä, millä tavoilla voimme vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen, ajatuksiin, arvoihin, asenteisiin, rahankäyttöön ja ostopäätöksiin. Siitähän on viime kädessä kysymys."

Millaisia tavoitteita sinulla vielä on?

"Tavoitteet ovat tosi isot, jos miettii koko Siksi markkinointia -hanketta. Haluamme, että suomalaiset yritykset ja yhteisöt tuplaavat panostuksensa markkinointiin. Silloin me saisimme sen menestyksen, jonka ansaitsemme ja sitä kautta Suomi voisi paljon paremmin.

Se on myös henkilökohtainen tavoite. Kuten puhutaan, ihmiset haluavat tehdä työtä, jolla on merkitys. Kovin paljon isompaa merkitystä ei voi löytää. Suomen lisäksi sanoisin, että tällä voi pelastaa myös maailmaa.

Markkinoinnin ihmisenä minua ei motivoi se, että saan 4 200 Facebook-tykkäystä kampanjalle vaan se, mitä markkinoinnin keinoilla saadaan aikaan yhteiskunnassa. Vaikutukset antavat olemassaololle oikeutuksen."

Mikä on motto työssäsi?

”Sama kuin muutenkin elämässä: Tee muille niin kuin haluaisit muiden tekevän itsellesi. Kyllähän se tulee isosta kirjasta, sen verran vahvasti arvopohjaisen kotikasvatuksen olen saanut.

Markkinointi ja viestintä lähtevät äärimmäisestä empatiasta. On oltava aidosti kiinnostunut omista kohderyhmistä ja ihmisistä, joihin pyrkii vaikuttamaan. Täytyy miettiä, millaisia he ovat ja ymmärtää, että he ovat hyvin usein erilaisia kuin millainen itse olet. Empatiakyky tarkoittaa myös sitä, että muita ihmisiä arvostaa tai ymmärtää sellaisina kuin he ovat, vaikka he olisivat kuinka erilaisia."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.