Apple

Tivi 15.1.2016 14:27 päivitetty 3.3.2016 15:37

Apple luopuu mainosohjelmastaan - "Emme vain ole siinä kovin hyviä"

Apple

Applen mainoksiin keskittyvä iAd hinnoiteltiin aluksi selvästi liian kalliiksi ja ohjelma ei löytänyt asiakkaita.

Kuusi vuotta sitten Steve Jobs lupaili uutta mobiilimainoksien tapaa, sillä vanha systeemi "haisi".

IAd-ohjelman piti olla parempi ja sulavampi tapa esittää interaktiivisia mainoksia iPhonessa ja iPadissa. Nyt yhtiö vetäytyy ohjelman vetovastuusta, väittää BuzzFeed sisäpiirilähteisiinsä vedoten.

Mainoksiin keskittyvä iAd hinnoiteltiin aluksi selvästi liian kalliiksi. Applen vahva kontrollointihalu rajoitti mainosohjelman suosiota.

Jos et ole kuullut iAdista, se johtuu todennäköisesti siitä, että Apple epäonnistui ohjelman idean myymisessä asiakkailleen. Yhtiö ei halunnut jakaa dataa palvelun toiminnasta ja se jäikin pian täysin esimerkiksi Facebookin ja Googlen mobiilimainonnan varjoon. Vuonna 2015 sen markkinaosuus oli 5,1 prosenttia.

Mainosfirman pomo kuvaili palvelua Ad Agelle pari vuotta takaperin "kuin juhlien parhaimman näköiseksi tytöksi, jolle on pistetty pussi päähän".

Kokonaan iAd ei lopu: jatkossa mainosten välittäjät saavat myydä sen kautta mainoksia. Applen suora vaikutus myynnissä ja mainosten luomisessa kuitenkin päättyy.

"Emme vain ole siinä kovin hyviä", eräs lähde kertoo.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.