Apple

Tivi 15.1. 14:27 päivitetty 3.3. 15:37

Apple luopuu mainosohjelmastaan - "Emme vain ole siinä kovin hyviä"

Apple

Applen mainoksiin keskittyvä iAd hinnoiteltiin aluksi selvästi liian kalliiksi ja ohjelma ei löytänyt asiakkaita.

Kuusi vuotta sitten Steve Jobs lupaili uutta mobiilimainoksien tapaa, sillä vanha systeemi "haisi".

IAd-ohjelman piti olla parempi ja sulavampi tapa esittää interaktiivisia mainoksia iPhonessa ja iPadissa. Nyt yhtiö vetäytyy ohjelman vetovastuusta, väittää BuzzFeed sisäpiirilähteisiinsä vedoten.

Mainoksiin keskittyvä iAd hinnoiteltiin aluksi selvästi liian kalliiksi. Applen vahva kontrollointihalu rajoitti mainosohjelman suosiota.

Jos et ole kuullut iAdista, se johtuu todennäköisesti siitä, että Apple epäonnistui ohjelman idean myymisessä asiakkailleen. Yhtiö ei halunnut jakaa dataa palvelun toiminnasta ja se jäikin pian täysin esimerkiksi Facebookin ja Googlen mobiilimainonnan varjoon. Vuonna 2015 sen markkinaosuus oli 5,1 prosenttia.

Mainosfirman pomo kuvaili palvelua Ad Agelle pari vuotta takaperin "kuin juhlien parhaimman näköiseksi tytöksi, jolle on pistetty pussi päähän".

Kokonaan iAd ei lopu: jatkossa mainosten välittäjät saavat myydä sen kautta mainoksia. Applen suora vaikutus myynnissä ja mainosten luomisessa kuitenkin päättyy.

"Emme vain ole siinä kovin hyviä", eräs lähde kertoo.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö