Teknologia

Tivi 25.1.2016 12:36 päivitetty 3.3.2016 15:38

Applelta erikoinen liike: iPhonen uniuutuus onkin nyysitty sovelluskehittäjältä?

Colourbox

Apple esti f.lux-sovelluksen käytön mobiililaitteissaan. Myöhemmin yhtiö lanseerasi samankaltaisen ominaisuuden varjelemaan herkkäunisia mobiilikäyttäjiä.

Apple esti marraskuussa f.lux-sovelluksen käyttämisen mobiililaitteissaan. Yhtiö kuitenkin julkisti itse samanlaisen ominaisuuden uusimmassa iOS 9.3 -alustapäivityksessään, mikä on saanut alkuperäisen sovelluksen kehittäjät takajaloilleen.

Yhtiö esitteli viime viikolla Night Shift -työkalun, joka tulee iPhoneille ja iPadeille lähiaikoina mukana. Ominaisuuden avulla näytön värilämpötilaa voi vaihdella, minkä sanotaan muun muassa parantavan unen laatua.

F.lux ei itse asiassa koskaan ollut tarjolla Applen virallisessa sovelluskaupassa, vaan se tuli tarjolle Xcoden avulla. Apple esti f.luxin lataamisen vedoten kehittäjäsopimuksen rikkomiseen.

Sovellus selvästi kiinnosti ihmisiä, sillä sen kotisivuilla vierailtiin 200 000 kertaa ensimmäisen 24 tunnin aikana.

Alkuperäisen F.luxin kehittäjät ovat nyt kirjoittaneet Applelle avoimen kirjeen, jossa he vaativat sovelluksen päästämistä App Storeen sekä Night Shiftin rajapintojen avaamista.

Apple ei ole vielä vastannut kehittäjille, kirjoittaa The Next Web.

Ei ole tietoa, saiko Apple idean toimintoon itse vai inspiroituneena F.luxista. Sama sovellus oli jo aiemmin tarjolla pöytäkoneille.

Tutkimuksissa on todettu juuri ennen nukkumaanmenoa tapahtuvan ruudun tuijottelun heikentävän unenlaatua. Illan hämärtyessä lämpimämmäksi muuttuvat värit rasittavat ruudulla vähemmän silmiä ja auttavat unen saamisessa pitämällä yllä luonnollista vuorokausirytmiä.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.