Teknologia

M&M 14.9. 10:55

Applen uusi kasvojentunnistustoiminto kiehtoo mainostajia

Applen kehittämään uuden iPhone X:n kenties puhutuin ominaisuus on kehittynyt kasvojentunnistustoiminto nimeltään Face ID. Kyseinen ominaisuus on mainostajien näkökulmasta kiinnostava.

Kasvojentunnistustoiminnolla pyritään korvaamaan kokonaan Applen laitteissa aiemmin tunnetuksi tullut sormenjäkitunnistus.

Apple on tehnyt lujasti työtä kasvojentunnistuksen ja koneoppimisen saralla. Yhtiö lupaa, että kasvolukitus on huomattavasti turvallisempi kuin aiempi sormenjälki.

Laitteen avaamiseen riittää jatkossa se, että sen poimii käteensä, katsoo siihen ja pyyhkäisee näyttöä sormella.

Tekniikka on AdAgen mukaan pitkälle kehittynyttä. Kopiokuvien ei pitäisi kyetä hämäämään laitetta. Lisäksi teknologia kykenee tunnistamaan käyttäjän kasvonilmeitä.

"Laite ei ainoastaan tunnista, mihin käyttäjä kiinnittää huomiota, vaan myös sen, hymyileekö käyttäjä tai kurtistaako hän kulmiaan. Teknolgian kautta on potentiaalisesti mahdollista ymmärtää ihmisten tunnereaktioita", sanoo luovan toimiston MEC Wavemakerin toimitusjohtaja Noah Mallin.

Teknologia saattaa mahdollistaa erilaisille toimijoille ja sovelluksille monenlaisia asioita. Kasvojenilmeitä tulkitsemalla teknologia voisi kertoa, kuinka ihmiset reagoivat mainoksiin tai kuinka kauan he kiinnittävät huomiota sosiaalisen median uutissyötteisiin katsoessaan samanaikaisesti elokuvaa tai YouTube-videota.

AdAgen mukaan esimerkiksi musiikkipalvelu Spotify voisi teoriassa saada tiedon käyttäjän vallitsevasta tunnetilasta ja luoda tunnetilaa varten räätälöidyn soittolistan käyttäjälle.

Toistaiseksi on epäselvää, millä tavoin kolmannet osapuolet voisivat käytännössä hyödyntää Applen kehittämää teknologiaa. Yksi kevyempi vaihtoehto saattaisi olla hymiö- tai kuvasymbolin eli emojin kehittäminen käyttäjän kasvojen pohjalta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.