Kampanjat

Anna-Kaisa Urpelainen 22.9. 07:01

Arlan kampanja iskee luonnollisuustrendiin - "Kuluttajat haluavat ymmärtää mitä tuotteissa on"

Kuvakaappaus Arla Lempi -mainosvideosta

Arla Lempi -ruokakerman kampanjan videioiden takana ovat mainostoimisto 358 sekä Also Starring.

Luonnollisuustrendi näkyy nyt vahvasti elintarvikemarkkinoilla.

Tähän trendiin on tarttunut myös Arla Oy uudella Arla Lempi -ruokakermallaan sekä sen ympärille rakennetulla kampanjalla.

Kampanja käynnistyi syyskuun puolivälissä ja se jatkuu marraskuun loppuun saakka.

Arla Lempi -kampanja painottuu vahvasti liikkuvaan kuvaan, televisiossa, Facebookissa ja YouTubessa, mutta kampanja näkyy myös ulkomainontana.

"Koska olemme eri kanavissa, niin ajatus on, että olemme huomioineet kanavakohtaisuuden. Olemme opetelleet uutta tapaa tehdä, eli menemme mainontakanavan ehdoilla", Arlan markkinointijohtaja Saija Moisio kertoo M&M:lle.

"Tämä tarkoittaa, että olemme opetelleet ymmärtämään kuluttajan käyttäytymisen tietyssä kanavassa."

Moisio nostaa esimerkiksi Facebookin, jota käytetään mobiilisti suurilta osin ilman ääntä. Tämä täytyy huomioida mainoksessa.

"Emme tehneet sitä helpointa ratkaisua, eli laittaneet vain tekstejä mainoksen päälle. Tärkeää oli miettiä asiaa luovasti, jotta mainos huomataan ja se toimii myös ilman ääniä", Moisio avaa.

Samaa kanavakohtaisuuden huomioimista on tehty myös YouTuben ja television osalta.

Moisio toteaa, että YouTubessa mainoksen täytyy olla todella puhutteleva, tai kuluttaja skippaa sen armotta.

"Siinä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko saa parissa sekunnissa brändin tai viestin läpi tai sitten pitää olla niin kiinnostava, että voi luottaa siihen, että kuluttaja katsoo sen loppuun."

Arla Lempi -kampanjan mainoksista on siis toteutettu eri versiot jokaiseen eri kanavaan.

Kampanjan liikkuvan kuvien ratkaisujen takana on mainostoimisto 358. Mainosvideoiden kuvaamisesta ja ohjaamisesta on vastannut tuotantoyhtiö Also Starring.

Kampanjaan käytettyä budjettia Moisio ei halua eritellä tarkemmin. Hän kuitenkin kertoo Arlan loppuvuoden mediasatsauksen olevan jonkun verran yli puoli miljoonaa euroa.

Uusi trendi toi markkinaraon

Arla on Moision mukaan suunnannut brändiään luonnolliseen suuntaan jo viime vuoden alkupuolelta lähtien, kun markkinoille tuotiin Arla Luonto+ -jogurtteja.

Arla Lempi -ruokakerma on samalla luonnollisuuden linjalla, joten kampanjankin keskeinen teema on, että ruokakermaan ei ole lisätty mitään ylimääräistä.

Ruokakermapakkauksen on suunnitellut designtoimisto Kuudes Kerros, joka on ollut mukana myös konseptoimassa tuotetta.

Moision mukaan Arlalla on jo pidemmän aikaa tutkittu ruoanlaittokategoriaa ja siihen liittyviä trendejä.

”Näemme todella vahvana tämän luonnollisuustrendin ja sen, että kuluttajat haluavat nähdä ja ymmärtää mitä tuotteissa oikein on”, Moisio sanoo.

”Meidän ajatuksemme, joka perustui kuluttajatarpeeseen on nimenomaan se, että ruokakerman ympärille on oikeastaan laitettu vain pakkaus.”

Moision mukaan luonnollisuustrendi on nousussa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, mikä avaa uutta markkinarakoa.

Moisio huomauttaa, että Arlan suurimmalla kilpailijalla Valiolla on myös hyvää teknologista osaamista.

”Mutta siellä on sitten tuotteetkin teknisempiä, niin tämä on ollut sitten se meidän markkinarakomme ja trendi, jonka näemme todella vahvana.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö